Network Nedir ve Nasıl Kurulur?

5 Ekim 2022
Okuma zamanı10 dakika
Gürsu Yaman
Gürsu Yaman
Performans Pazarlama

İnsanlar üniversite yıllarından itibaren çevrelerini geniş tutmaya, her alandan insanla tanışık olmaya ve onlarla iletişimini iyi bir şekilde geliştirmeye özen gösterirler. Bu yüzden etkinliklere dahil olmak, kulüplerde yer almak ve alanla ya da alan dışında aktif olabilmek oldukça önemlidir. Türkçede daha çok “çevre” olarak ifade edilen bu durum, dünyada “network” kavramı ile öne çıkar. Network oluşturmanın bu kadar öne çıkması ve üzerine eğitimler verilecek bir konu hâline gelmesindeki etken ise öneminden kaynaklıdır. Her alanda bir tanıdığınızın olması işlerinizi hızlı bir şekilde gerçekleştirmenizde ve yeni iş imkânlarını keşfetmenizde önemli bir etken olurken bir yandan sizi sosyokültürel açısından da besleyecektir. Farklı sektörlerden insanların dünya görüşleri de bir o kadar farklı olacağı için network oluşturmak bu konuda da önemlidir.

Network kavramına daha yakından bakmak için yazı içinde şu başlıkları takip edebilirsiniz:

  • Network nedir?
  • Network nasıl kurulur?
  • Network marketing nedir?
  • Network oluşturmanın avantajları nelerdir?

Network Nedir?

Kelime anlamı olarak “bilgisayar ağı”nı ifade eden network, iş dünyasındaki çevreyi anlatabilmek için metafor olarak kullanılan bir terimdir. Tıpkı bilgisayar ağı gibi farklı insanlarla bağlantı kurabilmeyi ve bunu sürdürebilmeyi anlatır. Network yalnızca alanınızdaki insanlarla kurduğunuz bağlantıyı ifade etmek için kullanılmaz. Aynı zamanda farklı sektörlerden insanlarla olan iletişiminizi ve bir aradalığınızı tanımlamak için kullanılır. Bu insanlarla fikirleri tartışabilir, bir konu hakkında destek alabilir ya da birlikte yeni iş alanları oluşturabilirsiniz. Network kurmak, networking, iş dünyasında bu açılarla öne çıkan bir kavramdır.

Network Nasıl Kurulur?

Network oluşturmaya başlamak için doğru bir yaş olduğunu iddia etmek güçtür. Çocukluk arkadaşınız da şu an sizin için networkünüzden biri olabilir, bu açıdan sınırsız bir süreçten söz edilir. Fakat genellikle insanlar profesyonel bir alanda uzmanlaşmaya ve hedeflerini netleştirmeye başladıklarında bu ağ üzerine özel olarak düşünme gereksinimi hisseder. Özellikle meslek edinecekleri bir bölümde okudukları esnada networklerini geliştirmek için adımlar atmaya düşünürler. Network oluşturmak için ise başlıca şu adımlar takip edilebilir:

1. Hangi sektörde var olmak istediğinizi belirleyin

Hâlihazırda meslek edineceğiniz bir üniversite ya da eğitim programı içindeyseniz ileride ne gibi bir konumda olacağınıza dair bir öngörünüz olabilir. Birkaç yıl içinde o konuma gelebilirsiniz ya da daha uzun bir süre olabilir. O konumda olana kadar süreci iyi değerlendirebilmek için hedeflerinizi netleştirmeye ve bu hedefler için çalışmaya özen gösterebilirsiniz. Çizeceğiniz tahmini bir yol haritası, kimlerle etkileşim içinde olmanız gerektiğini de gösterecektir.

2. Alanınızla ilgili etkinliklerde aktif olun

Üniversiteden itibaren hedeflediğiniz noktaya gelebilmek için düzenli bir yol izlemeniz etkili olacaktır. Hedefinizi netleştirdikten sonra bu hedefe çok yakın bir konum belirleyebilirsiniz. Bu konumda kulüpler veya etkinlikler olabilir. Olabildiğince alanınızdan insan tanımaya ve onların neler yaptığını incelemeye çalışın. Hayat hikâyelerini dinlemek, geldikleri nokta hakkındaki motivasyonlarını kendi motivasyonlarınızla karşılaştırmak iyi referanslar oluşturacaktır. Onlara sorularak sorarak ve etkileşimde kalmak istediğinizi hissettirerek ağınıza dahil etmeye çalışabilirsiniz.

3. Dolaylı alanlardan insanlarla etkileşime geçeceğiniz etkinliklere dahil olun

Sizin alanınızla hiç alakası olmayan ya da çok az alakası olan insanlar tanımanız da network geliştirmeniz açısından önemlidir. Burada aktif olabilmek için herkesin ortak olarak birleşebileceği müzik, tiyatro ya da film gibi etkinlikler içinde olabilirsiniz. Bu alanlara ilgi duymak yalnızca tek bir alanda olmayı zorunlu kılmaz ve bu sayede birçok farklı alandan insan tanıyabilme şansını yakalayabilirsiniz.

4. İlk izlenim açısından dış görünüşünüze özen gösterin

İlk izlenim network oluşturma sürecinde oldukça önemlidir. Beden diliniz, giyiminiz ve diksiyonunuz insanların kısa bir görüşme içinde size dair bir fikir edinmeleri için etkili verilerdir. Bu noktalara önem verip üzerine çalıştıkça iyi bir izlenimle daha fazla insana ulaşabilme şansını yakalayabilirsiniz. 

5. Sadece iş konuşmaktan kaçının

İnsanlarla etkileşim kurarken sadece iş konuşmak olumsuz bir izlenim yaratabilir. Onların sevdiği şeyleri, ilgili oldukları alanları ve iş dışında yaptıklarını dinlemeye gönüllü olabilirsiniz. Bu sayede kurduğunuz etkileşim iş arkadaşlığından daha çok arkadaşça bir etkileşim olacaktır. Network kurduğunuz kişilerle esnek bir iletişim içinde olmaya özen gösterebilirsiniz. Onların sınırlarını zorlamayacak düzeyde kendilerine dair bahsedebilecekleri alanlarda konuşabilirsiniz.

6. Yüz yüze görüşme fırsatları oluşturmaya çalışın

Size gerçekten katkı sağlayabilecek birileriyle karşılaştıysanız onları etkinliklere davet etmeye ya da bir şeyler içmeye çağırabilirsiniz. Hem yüz yüze kurduğunuz etkileşim artar hem de üzerine konuşabileceğiniz alanlar yaratabilirsiniz. Son yıllarda online görüşmeler daha sık gerçekleşiyor olsa da yüz yüze görüşmelerin önemi her zaman daha fazladır. Network ağınızdan insanlarla fiziksel alanlarda bir arada olmaya özen gösterebilirsiniz.

7. İyi bir dinleyici olun

Dinlemek kimi zaman konuşmaktan çok daha zor bir süreç olabilir. Aklınızdan geçen bir şeyi direkt o anda söylemek isteyebilir, araya girme motivasyonu içinde olabilirsiniz. Bu noktada iyi bir dinleyici olabilmek önemlidir. Dinlenildiğini hisseden bir kişi, kendini anlaşılmaya daha çok açık bir konumda görür. Bu da size dair olumlu bir izlenim geliştirmesinde etkili olacaktır. Beden dilinizle ve yüz hareketlerinizle bu dinleme sürecini destekleyebilirsiniz. Dinlemek yalnızca susmak değildir, arada dinlediğinizi ifade edebilecek sorular da sorabilirsiniz. Etkili dinleme tekniklerini bu noktada aktif olarak kullanabilirsiniz.

8. Etkinliklerde tanımadığınız insanların yanına gidin

Çoğunlukla etkinliklere tanıdığınız insanlarla birlikte gitme motivasyonu içinde olabilirsiniz. Tanıdık yüzler daha güvende hissettirir ve belki de o anı daha da keyifli kılacaktır. Fakat networkünüzü geliştirme gibi bir amacınız varsa bunu biraz daha farklı şekilde yapmanız gerekecektir. İlk olarak bir ortama girdiğinizde orada tanımadığınız insanlarla etkileşime geçerek süreci gerçekleştirebilirsiniz. Bu noktada selam vererek ya da bir soru sorarak söze başlamak iyi olabilir. İnsanlar iletişime çoğunlukla açıktır. Selamlaşmak ya da kısa bir sohbet etmek kolaydır, fakat bunu daha da ileriye götürerek network ağınıza o kişiyi ekleyebilmek biraz daha farklı şeyler isteyebilir. Bu özellikleri edinebilmek için her etkinlikte bu aktiviteyi sürdürerek deneyim kazanabilirsiniz. Kurduğunuz iletişimlerle bir süre sonra beceri kazanmış olursunuz ve artık network edinmek sizin için kolay bir süreç hâline gelir.

9. Kartvizitinizi diğerleriyle paylaşın

Her ne kadar telefonlarla direkt network oluşturabiliyor olsanız da kartvizit dağıtmak kimi zaman daha etkili olabilir. Linkedln gibi sosyal medyalardan kişileri eklemenin yanı sıra vereceğiniz bir kartvizit sizi o kişinin aklında daha kalıcı bir noktada tutabilir. Bunun için sizi kısaca anlatan ve iletişim bilgilerinizin yazılı olduğu bir kartvizit tasarlayabilirsiniz. Üstelik bunu profesyonel olarak yapmanıza da gerek yok. Tasarım uygulamalarından birkaç dakika içinde çıktı alabilecek bir kartvizit tasarlamak için taslakları kullanabilirsiniz.

10. Her iki tarafın da kazanmasına özen gösterin

Network tek taraflı oluşturulduğunda çok iyi bir şekilde sürmeyebilir. Bu açıdan her iki tarafın da birbirlerine bir şeyler katıyor olması gerekir. Diğer türlü bir iletişimde mentorluk kavramı öne çıkacaktır, yani bir kişinin diğerine yol gösterdiği bir senaryo. Karşınızdaki kişi size fayda vermeye gönüllü olmayabilir. Networkte ise sizin de karşı tarafa artı değer oluşturabileceğiniz özelliklerinizin olması ya da var olan özelliklerinizle kendinizi iyi bir şekilde pazarlayabilmeniz etkilidir. Kazan-kazan ilişkisi kurulduğunda hem birlikte paylaşabileceğiniz alanlar artar hem de birbirinize iş dünyasında iyi bir şekilde destek olabilir, eşlik edebilirsiniz.

11. Sosyal medyaları network oluşturabilmek için etkili kullanın

Linkedln gibi network oluşturmak için özel olarak kullanılabilen uygulamaların yanı sıra Twitter ya da Instagram gibi araçlardan da network oluştururken faydalanabilirsiniz. Özellikle paylaşım sıklığınızı artırarak ve diğerlerine etkileşim vererek network oluşturmak için adımlar atmanız etkili olacaktır. Bir yandan sektörünüzle ilgili gelişmeleri takip edebilir bir yandan da farklı ilgi alanlarınıza yönelik sektörünüz dışındaki kişilerle de etkileşime geçmenin yollarını oluşturabilirsiniz. Sosyal medya her ne kadar yüz yüze olan etkileşimler kadar etkili olmasa da en fazla insana ulaşabileceğiniz, iyi bağlantılar yakalayabileceğiniz geniş bir yelpaze sunar. Bu açıdan faydalı bir şekilde kullanmak mümkündür.

12. Katıldığınız etkinliklerde not almayı ihmal etmeyin

Bir not defteriyle etkinliklere katılmak ve konuşmacıların anlattıklarını etkili bir şekilde dinlemek hem etkinlikten alacağınız verimi artırır hem de konuşmacı için iyi bir izlenim oluşturabilirsiniz. Aldığınız notlar çerçevesinde konuşmacıya sorular yöneltmeniz daha derli toplu bir yerden geleceği için konuşmacıyı memnun edecektir. Bu sayede direkt konuşmacıyla network kurabilmenin alanını açmış olursunuz.

13. Etkinliklere ve buluşmalara erken gelin, geç kalmamaya özen gösterin

Disiplinli bir şekilde etkinliklere saatinden önce gitmek, insanlarla öncesinde tanışıp sohbet etme şansı yakalamak ve orada bir bağlantı kurabilmek network oluşturma sürecinde etkilidir. Etkinlik dışındaki buluşmalara saatinden önce gitmek de yine aynı şekilde değerli olacaktır. Bu tip buluşmalara geç kaldığınızda size dair ilk izlenim bu doğrultuda gelişeceği için iletişiminizde olumsuz bir etki bırakabilir.

14. Samimi bir iletişim kurun

Hâlihazırda yaptığınız işlerden, gelecekteki hedeflerden ya da geçmiş deneyimlerinizden bahsederken bunları üstenci bir yerden anlatmamaya özen gösterin. Daha samimi bir dil benimseyerek içinizden geldiği gibi konuşun. Burada anlatacağınız şeyleri kendinize göre sınırlayabilirsiniz. Fakat network oluşturmak bir iş görüşmesi değildir. Bunu hatırlayarak kendinizden bahsetmeniz önemli olacaktır. Kullandığınız dil zaman içinde daha farklı ve etkili bir biçime dönüşebilir. İlk zamanlarda zorlanacak olsanız da iletişim kurmaya kendinizi maruz bırakarak insanlarla konuşun.

15. Kafanızda bir konuşma planı yapın

Network oluşturmak için biriyle konuşmaya başladığınızda bir süre sonra konuşma ilerlemeyebilir. Aslında konuşacak çok şeyiniz vardır ve bu takılma hâli bazen konuşmayı ketler. Bu sebeple kendinizi ifade etmekte de güçlük çekebilirsiniz. Karşınızdakiyle yalnızca selamlaşarak ayrıldığınız bir durum gerçekleşir. Bunun olmaması için kendinize bir taslak oluşturun. İlk nasıl selam vereceğinizden kendinizden nasıl bahsedeceğinize, ona hangi soruları yönelteceğinize ve onunla konuşma amacınıza bu noktada planlayabilirsiniz. Kurguya sadık kalmak samimiyeti ketlemez. Aksine daha düzenli ve verimli bir konuşma gerçekleştirmenizi sağlar.

16. Herkesle network oluşturmak zorunda değilsiniz

Network geliştirme sürecinde birçok kişi herkesle iletişim hâlinde olmaya çalışarak kendini yoğun bir tempoya maruz bırakabilir. Kendinize herkesle network oluşturmak zorunda olmadığınızı hatırlatmanız iyi olacaktır. Etkileşim içinde kalabileceğiniz insanlara dair bir limitiniz vardır. Bu limit bir süre sonra dolabilir. Böyle olunca yeni kişilerle konuşmaya motivasyonunuz olmaz. Limiti ilk başta doldurmamaya, gerçekten size değer katabilecek ve sizin de onlara destek olabileceğiniz kişilerle etkileşime geçmeye özen gösterebilirsiniz. 

17. Networkünüzü besleyin

Network oluşturduktan sonra öylece bu ağın durmasını ummak biraz hayalcidir. İnsanlar etkileşim kurulmadığında birbirlerinden uzaklaşabilir. Bu ihtimalin gerçekleşmemesi için yılda bir yazmak yerine aralıklarla etkileşime geçmek, bir etkinliğe davet etmek ya da yeni işini kutlamak gibi adımlar atmak iyi olabilir. Networkünüzü beslediğinizde bu ağ içindeki insanları kaybetme ihtimaliniz de azalacaktır.

Network Marketing Nedir?

Kişilerin kullandıkları ürünleri ya da aldıkları hizmetleri diğerleriyle paylaşarak onların da talep oluşturmasında etki etmelerine network marketing denir. Network marketing içerisinde bir ürün ortaya çıkarılır ve herhangi bir reklam pazarlaması yapılmadan kişilerin kullanımına sunulur. Bu kişiler de kullandıktan sonra yakın çevrelerine tavsiye ederek onların da almalarını sağlar. Ardından kişilere bu ürünün satışında referans oldukları için bir komisyon ödenir. Bu şekilde network marketing yapılmış olur.

İlk çıktığı yıllar neredeyse 80 yıl öncesine dayanan network pazarlama, tavsiye odaklı bir marketing modelidir. Hâlihazırda kullanılan ürünler, gidilen yerler, alınan hizmetler ya da izlenen bir film birçok kimse tarafından çevreye öneri olarak verilir. Fakat herkes bunu bir iş olarak yapmaz. Network marketing üzerine çalışanlar ise bunu bir iş modeli olarak görür. Tavsiye odaklı satış yaparak markalar üzerinden gelir elde ederler. Karşılıklı bir kazanç olması ise her iki tarafın bu eylem sonrasında memnun kalmasıdır. Bu da networkün güçlenmesinde etkili olacaktır.

Network marketing ile nasıl gelir elde edilir?

Pazarlama türlerinden biri olan network marketing üzerinden gelir elde edebilmek için bazı adımları izlemeniz gerekecektir. Bu adımlar şu şekilde sıralanabilir:

  1. Satış yapmak üzere bir ürünü satın alın.
  2. Çevrenize bu ürünü satmaya çalışın. Ürünün özelliklerinden ve onlara faydalı olacağından bahsedin. Özellikle networkünüze güvenilir bir profil çizebildiyseniz onların satın alma davranışını daha hızlı açığa çıkarabilirsiniz.
  3. Networkünüzden insanlar bu ürünü satın aldıklarında ve memnun kaldıklarında onları da network marketinge ikna edebilirsiniz. Bu sefer yeni bir çember açılır ve her birinin yakın çevresine ürünü önerdiği bir süreç başlar.
  4. Herhangi satış yerine sahip olmadan dilediğiniz noktadan satış yapabilirsiniz. Network satış sürecinden sonra bu işi daha da ileriye taşımak için sosyal medyalarda aktif olabilir, network marketing alanınıza üye çekebilirsiniz.

Network Oluşturmanın Avantajları Nelerdir?

Network oluşturmak başlı başına içinde avantajları getirecek bir durumdur. Bu yüzden her açıdan olumlu sonuçlarının olacağını öngörmek mümkündür. Öne çıkan avantajları arasında ise şunlar yer alır:

  • Henüz iş hayatına atılmadan kuracağınız network, iş hayatına başlamak istediğinizde iş arama süreçleriniz için daha hızlı ve olumlu şekilde sonuçlar almanızda etkili olur. Olmak istediğiniz yere referanslar aracılığıyla ulaşabilirsiniz.
  • Takıldığınız ve ilerlemekte güçlük çektiğiniz bir durum olduğunda destek alabileceğiniz bir çevreniz vardır. 
  • Kültürel açıdan kendinizi sürekli beslersiniz. Farklı kaynaklara olan bilginiz artar ve bunları tartışabileceğiniz bir networke sahip olursunuz.
  • Kendinizi geliştirmeye daha motive hissedersiniz. Çevrenizde gelişmeye ve değişmeye açık insanlar olduğunda siz de bunu kendiniz için benimseyebilirsiniz.
  • Alanınızdaki gelişmelerden kısa zamanda haberdar olabilirsiniz. Bu sayede bunlara ayak uydurmak için yollar aramaya erkenden başlarsınız.
  • Bilgi ve tecrübesine güvendiğiniz networkünüzdeki insanlardan kariyerinize ilişkin eleştiriler talep edebilirsiniz. Yapıcı eleştiriler sayesinde çizeceğiniz yol da iyi bir şekilde oluşabilir.
  • Network oluşturma süreci içinde iletişim becerilerinizi büyük ölçüde geliştirmiş olursunuz. İş hayatınızda bu size artı bir değer olarak gelecektir.
  • Sektörünüzle ilgili akla gelen ilk kişi siz olabilirsiniz. Farklı alanlardan insanlarla tanıştığınızda bilinirliğiniz daha farklı çevrelere ulaşabilir. Bu sayede alanınızla ilgili bir durum söz konusu olduğunda size danışılır. Bu danışma süreci iş fırsatları da getirebilir.
Bu makaleyi paylaş
Gördüklerinizi beğendiniz mi?
Şimdi kaydolun ve JivoChat'yu deneyin!
Tamamen ücretsiz, kart bilgisi gerekmez, iki dakikada hazır.