Pop-Up Nedir? Nasıl ve Ne Amaçla Kullanılır?

Okuma zamanı9 dakika
Gürsu Yaman
Gürsu Yaman
Performans Pazarlama

Pop-up, internette herhangi bir konuyu aradığınız esnada girdiğiniz web sitelerinde karşınıza çıkan pencerelere denir. Bu istenmeyen pencereleri ifade eden Pop-up, Türkçe anlamı olarak da birden ortaya çıkmak karşılığına gelir. Bazı sitelerde yer verilirken bazılarında yer verilmemesinde ise farklı nedenler vardır. Her ne kadar Pop-uplar reklam ya da yönlendirme içeriyor olsa da kimi siteler kullanıcının siteden çıkmasında etken olabileceği için Pop-up eklemeyi tercih etmez. Kimileri ise bu riski göze alarak web sitelerinde Pop-uplara yer verir. Aslında önemli olan doğru ve etkili Pop-uplar tasarlayabilmektir. Pop-uplar; reklam, yönlendirme, form, site hakkında bilgi, duyuru ve benzeri şeyler içerebilir. Bazı internet kullanıcıları pop-uplardan rahatsız olduğu için Pop-up engelleyici ile bunların önüne geçer.

Yazı içinde Pop-upın ne olduğuna, nerelerde kullanıldığına ve Pop-up hakkında merak ettiklerinize aşağıdaki başlıklarla değineceğiz:

  • Pop-up nedir?
  • Pop-up çeşitleri nelerdir?
  • Pop-up ne amaçla kullanılır?
  • Pop-up avantajları ve dezavantajları nelerdir?
  • Pop-up engelleyici nedir?
  • Etkili bir Pop-up nasıl oluşturulur?
  • Sonuç

Pop-up Nedir?

Pop-up, İngilizce bir kelimedir ve aniden ortaya çıkmayı ifade eder. Bir web sitesine giriş yaptığınıza karşınıza çıkan ve asıl görmek istediğiniz içeriği engelleyen küçük bir pencere Pop-uptır. Web sitesinin Pop-up çıkarmasında farklı amaçları olabilir. Reklam, bildirim, ek bilgi, duyuru ya da site çalışması gibi durumlar olduğunda Pop-uplar kullanılır. Pop-uplar her ne kadar web sitesinin yönlendirmeleriyle düzenlenen küçük pencereler olsa da kimi zaman zararlı yazılımların etkisinde kalabilir. Bu gibi durumlarda Pop-upa tıkladığınızda bilgisayarınıza ya da cihazınıza virüs indirme ihtimaliniz vardır. Bu sebeple güvenmediğiniz sitelerde bu eylemi yapmamanız daha doğru olur.

Pop-up, ayrıca birçok kullanıcı tarafından hiçbir şekilde görülmek istenmeyebilir. Bu gibi durumlarda kullanıcılar daha çok Pop-up engelleyici tercih edebilir. Elbette bu kullanım siteler açısından dezavantaj yaratır. Öne çıkarmak istedikleri duyuruları gösteremeyebilirler. Dolayısıyla iyi bir Pop-up oluşturabilmenin sırlarını keşfetmek gerekir. Ziyaretçiyi rahatsız etmeyen, onları sitede tutan ve asıl içeriğe zarar vermeyen Pop-uplar oluşturduğunuzda Pop-upı gören kitle için iyi bir seçenek yaratmış olursunuz.

Pop-up Çeşitleri Nelerdir?

Pop-up, birçok açıdan kullanılabildiği için Pop-up çeşitleri çok yönlüdür. Web sitenizin amacına uygun olacak şekilde bu Pop-up çeşitlerinden herhangi birini kullanabilirsiniz. Pop-up çeşitleri arasında şunlar vardır:

Anketler

Web sitenize giriş yapan kullanıcılardan bir konu hakkında fikir almak istediğinizde oluşturacağınız Pop-up türü anketlerdir. Bu anketler genelde az seçenekli olarak ayarlanır. İki seçenek, en çok dört seçenek olacak şekilde ayarlanması uygundur. Kullanıcılara ulaşmanın iyi bir yolu anket Pop-upları yapmaktır. Özellikle siteniz hakkında fikir almak istiyorsanız anketleri kullanabilirsiniz.

Kaydırmalı Pop-uplar

Her ne kadar Pop-uplar küçük bir pencere şeklinde açılıyor olsa da kimileri kaydırmalı şekilde açılabilir. Gerek tasarım gerekse görünüm olarak bu tür Pop-uplar çok daha modern ve yaratıcıdır. İyi bir marka imajı çizmek ve akılda kalmak istiyorsanız bu tür Pop-upları tercih edebilirsiniz.

Tam ekran açılanlar

Belki de kullanıcıların en sevmediği Pop-up çeşiti tüm ekranı kaplayan Pop-uplardır. Bu tür Pop-upları kapatmak ya da ne amaçla yapıldığını anlamak da güçtür. Kullanıcının web sitesinden direkt çıkış yapmasına tam ekran açılan Pop-uplar neden olabilir.

Bilgilendirme

Web sitesinde açılan bilgi içerikli Pop-uplar daha çok site hakkında ya da ürünler hakkında bilgiler içerir. İndirim haberleri, site bakımı bildirimleri ya da kampanyalar bu Pop-up türünde gerçekleşir. Kullanıcılar bu tip Pop-upları genellikle pozitif karşılar ve siteden çıkış yapmaz.

Tıklanabilir reklamlar

Pop-upların çoğu reklam amacıyla hazırlanır. Bu tıklanabilir reklamlar bir başka sayfaya yönlendirme yaparak reklamı açar. Daha çok zararlı yazılımlar bu kategori içinde insanlara sunulur. Tıklanabilir reklamlara eğer site güvenli değilse itibar etmemek gerekir.

Abonelikler

Web sitelerinin blog bölümüne ya da duyurular kanalına abone olunması amacıyla kullanıcıların karşısına abonelik Pop-upları çıkarılır. Bu Pop-uplar içinde genellikle isim ve e-posta adresi yazılması istenir. Kullanıcılar bu bilgileri verdiğinde e-postalarına düzenli olarak mail alır.

Onaylamalar

Pop-uplar her zaman web sitesini açtığınızda karşınıza çıkmaz. Kimi zaman da onaylama için Pop-up çıkarılır. Örneğin bir formu doldurduğunuzda bilgilerinizin yanlış veya eksik olması durumunda bu Pop-up çıkabilir. Bunun yanı sıra doldurduğunuz formu onayladığınıza yönelik Pop-up üzerinden işaretleme yapabilirsiniz.

Pop-up Ne Amaçla Kullanılır?

Pop-up çeşitlerinden de anlaşılacağı üzere Pop-uplar farklı amaçlar için kullanılır. En başta web sitesinin daha fazla trafik alması, aldığı trafiği analiz edebilmesi, abone alabilmesi ve hedef kitleyi keşfedebilmesi için Pop-uplar çıkarılır. Bunun yanı sıra bazı web siteleri daha çok reklam üzerinden gelir elde etmeyi amaçlar. Dolayısıyla bu gibi sitelerde daha fazla Pop-up reklamlara denk gelmek mümkündür. 

İnsanların tıklamaya daha eğilimli yapıda olmalarının etkisiyle Pop-uplar tercih edilir. Web sitesinin yan taraflarında ya da altında bir bağlantının olması, kişiyi oraya tıklamakta direkt motive edemezken birden ortaya çıkan Pop-uplar kişileri şaşırtır, bir eylem yapmaya zorunlu kılar. Bu davranışı yakalamak isteyen web siteleri de Pop-upları sıklıkla kullanmayı tercih eder.

Pop-up kullanımı hangi amaçlarla gerçekleşir?

Farklı amaçlar için farklı tip Pop-uplar vardır. Daha çok karşımıza çıkan ve sıklıkla kullanılan Pop-up amaçları arasında şunlar öne çıkar:

  • E-ticaret siteleri sıklıkla kullanıcının web sitesi içinde bir ürünü satın almasını amaçlar. Dolayısıyla ürünü satın almadan çıkmasının önüne geçmek için tüm yolları dener. Bu yollar arasında etkili bir site tasarımı ve Pop-uplar vardır. Pop-upların görevi ziyaretçi siteden ayrılırken ona indirimli fırsatları sunmaktır. Bu sayede kişi satın alabilir.
  • İnsanlar bir ürünü satın almadan önce düşünme sürecindedir. Sepete ekleyip farklı ürünlere bakabilir ya da siteyi o şekilde bırakabilir. Bu gibi durumlarda sepetteki ürün unutulur ve satın alınmaz. Pop-uplar aracılığıyla sepette ürünün olduğu hatırlatılır ve kişinin satın alması sağlanır.
  • Geri bildirimler neredeyse herkes için çok değerlidir. Web sitesinde bir şeyi okuyan ya da satın alım yapanlara yönelik çıkan Pop-uplarda geri bildirim istenir. Bu geri bildirim puanlama, anket ya da serbest yazı yazılacak bir kutucuk olabilir.
  • Sepetteki ürün hatırlatmasının yanı sıra ayrıca gezilen ürünlerin hatırlatıldığı Pop-uplar da vardır. Bu Pop-uplar, kişinin baktığı ürünleri gösterir ve ona satın alması konusunda hatırlatma yapar. Satın almasa dahi favorilere eklemesini ister.
  • Web siteleri üye kazanmayı amaçlar. Üyeleri olduğunda; onlara mail gönderebilir, onların yorum yapmalarını sağlayabilir ve siteye bağlılıklarını güçlendirebilirler. Bunun için web sitesine giren kişilere üye olmaları için Pop-up çıkarırlar. Bu gibi bir amaç için de Pop-uplar etkili bir şekilde kullanılır.

Pop-up Avantajları ve Dezavantajları Nelerdir?

Pop-upta herkesin ortaklaşa kabul gördüğü bir kanı yoktur. Hem avantaj hem de dezavantaj olarak Pop-uplar eşit bir şekilde ele alınabilir. Dolayısıyla kullanmadan önce ne amaçla kullanılacağı, ne çeşitte olacağı ve bunun sonuçları iyi hesaplanmalıdır. Ancak bu şekilde Pop-up avantajları gerçekleşebilir. Genel olarak Pop-up avantajları ve dezavantajlarından şu şekilde bahsetmek mümkündür:

Pop-up avantajları

  • Pop-up kullandığınızda sitenize giriş yapan kullanıcıyla direkt temas etmiş ve onun hakkında fikir edinmiş olursunuz. 
  • İletişim bilgileri topladığınız bir Pop-upla duyurularınızı hedef kitlenize iletebilirsiniz. 
  • İndirimleri ve kampanyaları Pop-uplar aracılığıyla bildirebilirsiniz. 
  • Ürünleri satma konusunda Pop-upları ikna etme aracı olarak kullanabilirsiniz. 
  • Kaydırmalı türdeki Pop-uplarla marka imajınızı ifade eden tasarımlar oluşturabilir, akıllarda kalıcılık yakalayabilirsiniz.

Pop-up dezavantajları

  • Hedef kitlenize yönelik bir Pop-up çalışması yürütmediğinizde gösterime aldığınız Pop-uplar sitenize zarar verir, trafiğiniz düşer.
  • Sıkıcı Pop-uplar sonucunda kullanıcılar çıkış yapabilir.
  • Pop-uplar kimi zaman satın alma davranışını motive etmek yerine satın almaktan vaz geçirebilir.
  • Kötü yazılımlar tarafından güvenlik açığı olarak Pop-uplar üzerinden hareket edilebilir. Sitenize ve marka imajınıza bu gibi durumlar zarar verir.
  • Pop-upları çok sık kullandığınızda kişiler ana içerikten uzaklaşır.

Pop-up Engelleyici Nedir?

Bazı kullanıcılar Pop-upları görmek istemeyebilir. Bu açılan pencerelerin asıl içeriğe zarar verdiği düşüncesinde oldukları için Pop-up engelleyiciler ile bu pencerelerin hiç açılmamasını sağlarlar. Elbette bu noktada her web tarayıcı için farklı Pop-up engelleme eklentileri vardır. Bu web tarayıcılarından en yaygın olanlara aşağıdaki başlıklarda yer verdik:

Google Chrome

En sık kullanılan web tarayıcı olan Google Chrome üzerinde Pop-upları herhangi bir eklentiye ihtiyaç duymadan engelleyebilirsiniz. Yapmanız gereken çok basit bir işlemdir. İlk olarak Chrome'u açın, ardından sağ üstte yer alan üç noktaya tıklayın. Bu nokta üzerinden "Ayarlar" bölümüne gidip "Gizlilik ve Güvenlik" menüsüne tıklayın. "Site Ayarları"nı seçtikten sonra "Pop-uplar ve Yönlendirmeler"e basın. Buradaki "İzin ver" ibaresini "İzin verme"ye çevirip Pop-upları engellemeniz mümkündür.

Internet Explorer

Internet Explorer 11 sürümü için geçerli olan Pop-up engelleme yöntemi diğer sürümlerde de benzerlik taşır. Dolayısıyla bu yöntemi tüm sürümlere uygulamak mümkündür. Yöntemde ilk olarak Internet Explorer'da "Ayarlar" bölümüne gidiyorsunuz. Buradan İnternet Seçenekleri>Gizlilik>Açılır Pencere Engelleyicisi şeklinde devam edin. "Açılır Pencere Engelleyicisini etkinleştir" maddesinin yanındaki onay kutucuğunu işaretlemeniz gerekir. Ardından kaydederek işlemi tamamlayabilirsiniz.

Mozilla Firefox

Mozilla Firefox kullanıcıları için Pop-up engelleme yöntemi oldukça kolaydır. İlk olarak Mozilla Firefox'u açın ve üst kısımdaki menü bölümü üzerinden Firefox'u seçin. Buradan "Tercihler" bölümüne giderek "Gizlilik ve Güvenlik" kısmına girin. Gizlilik ve Güvenlik>İzinler>Açılır pencereleri engelle bölümünü işaretleyin. Bu işlemi yaptığınızda artık Pop-up görmeyeceksiniz.

Etkili Bir Pop-up Nasıl Oluşturulur?

Siteyi ziyaret eden kullanıcıların karşılarına çıkan Pop-uplardan rahatsız olmamaları için Pop-up yapımı konusunda bazı ipuçları vardır. Ayrıca her ne kadar Pop-upların dezavantajlı taraflı ön plana çıksa da pazarlamada etkili araçlardan biri olduğu için hedef kitleye ulaşmakta iyi bir yöntemdir. Tasarım, mesaj ve harekete geçirme üzerine kurulu olması gereken Pop-uplar, tüm noktalara dikkat edildiğinde sitenizde büyük bir hareketlilik yaratır. Bu sebeple etkili bir Pop-up yaratım sürecinde şu adımlar takip etmelisiniz:

1. Hedef kitlenizi yakından tanıyın.

Şirketiniz ne üzerine, nasıl bir web sayfası tasarladınız ve neyi amaçladınız? Aslında temel soruları sorduğunuzda hedef kitlenize dair de bir düşünme sürecinde olacaksınız. Onların hangi içerikleri görmek istediği, en çok hangi ürünleri beğeneceği ve onlara uygun olan renkleri bu şekilde keşfedebilirsiniz. Hedef kitlenizi keşfettiğinizde Pop-up tasarımına ve ne amaçla Pop-up yayınlayacağınıza daha net karar vermeniz mümkündür. Mutlaka sizi takip eden ya da sizden ürün almak isteyen kişilerin dikkatini çekecek, onların farklı bulacağı ve tıklama eğiliminde olacağı bir Pop-up yaratmanız gerekir. Bunu gerçekleştirdiğinizde hedef kitlenizi yakalayarak onlara ürün ya da hizmet satabilirsiniz.

2. Pop-up marka kimliğiniz ile uyumlu olmalıdır.

Yaratacağınız Pop-up her ne kadar hedef kitlenize yönelik olsa da marka kimliğinizden ve imajınızdan herhangi bir ödün vermemeye de dikkat etmelisiniz. Ödün verdiğiniz takdirde hedef kitlede farklı bir algı oluşur. Yayınladığınız Pop-up ile sizi ilişkilendirmekte güçlük çekerler. Sayfadan ayrılma ya da Pop-up’ı incelemeden kapatma gibi davranışlar içinde olabilirler. Hedef kitlenizin; sizin logonuzu, yazı tarzınızı ya da kullandığınız renkleri o Pop-upta görmeleri gerekli olan noktadır. Bu sayede onlarda bir bilinç yaratabilirsiniz. Sizle Pop-up’ı eşleştirebildiklerinde Pop-up’taki eylemi yerine getirme konusunda daha istekli olurlar.

3. Çağrınız net olsun.

Süreli ya da süresiz bir Pop-up çıkarıyor olsanız da ikisi için temel kriter çağrınızın net ve anlaşılır olmasıdır. Herhangi bir kafa karışıklığı yaratmayan ve kişiyi direkt eyleme götüren bir çağrı oluşturduğunuzda Pop-uplar en verimli şekilde çalışır. Örneğin kısa süre için geçerli olan indirim kodu, kampanya, davet ya da açık bir kaynak Pop-up’ı, kişiyi direkt eyleme götürür. Kişi eyleme geçtiğinde ürünü ya da hizmeti favorilerine ekleyebilir, satın alabilir ya da ürüne bakabilir. Her durumda ürün ya da hizmet etkileşim alacağı için algoritma açısından önemli bir durumdur.

4. Kolayca kapatılabilir bir Pop-up yaratın.

Hedef kitleyi, marka kimliğini ve net bir çağrıyı ele alıp yarattığınız Pop-uptaki en önemli noktalardan biri kolay bir şekilde kapatılabilir olmasıdır. Herhangi bir noktayı aramadan direkt sağ üst köşede ya da kullanıcıların aşina olduğu bir noktada Pop-upları kapatabilmeleri gerekir. Böyle olmadığı durumlarda kullanıcılar bir daha siteye girmez ve asıl içeriğe dair motivasyonlarını yitirir. Sizin alacağınız etkileşimin tamamı Pop-up sebebiyle erimiş olur. Kullanıcıların bazen yalnızca sitenize girip satın almadan dolaşabileceğini unutmamanız gerekir. Bu bilinç ile mutlaka Pop-upların hızlı bir şekilde kapatılabilir olmasını sağlayabilirsiniz.

5. Pop-uplarınızı test edin.

Etkili bir Pop-up yaratmanın bir yolu da düzenli analizler yaparak Pop-uplarınızı test etmenizden geçer. Kısa aralıklarla yayınladığınız Pop-upların ne derece etkileşim aldığını ve eyleme dönük neler olduğunu bu testlerle anlayabilirsiniz. Etkili Pop-up oluşturmak aslında yoktur, sizin için etkili Pop-up oluşturmak vardır. Dolayısıyla diğerlerinin nasıl bir yol izlediğinden daha çok markanızı ve hedef kitlenizi düşünerek, zaman zaman test ederek ve analiz ederek bir yol takip etmelisiniz. Bu sayede en etkili Pop-up türünü belirleme şansı edinebilirsiniz.

Sonuç

Pop-uplar, farklı amaçlarla kullanılabilen aniden açılır pencerelerdir. İnternette insanların faaliyetlerinin artmasıyla Pop-uplar da e-ticaretin bir aracı hâlinde öne sürülür. Pop-uplar üzerinde yapılan işlemler ve şirketlerin Pop-uplara bakış açısı net bir kanı sunmaz. Fakat yazı içinde de belirttiğimiz gibi doğru noktalara odaklandığınızda iyi bir Pop-up tasarımı ile etkileşim yakalamanız mümkündür.

Bu makaleyi paylaş
Gördüklerinizi beğendiniz mi?
Şimdi kaydolun ve JivoChat'yu deneyin!
Tamamen ücretsiz, kart bilgisi gerekmez, iki dakikada hazır.