Covid-19: Pandeminin E-Ticarete Etkileri

güncellenmiş 15 Ocak 2023
Okuma zamanı5 dakika
Beril Özcan
Beril Özcan
E-ticaret Danışmanı

İnsanlar sosyal mesafeyi pandeminin yayılmasını yavaşlatmanın bir yolu olarak benimsediğinden ve tabii ki büyük şehirlerdeki karantina kısıtlamalarıyla doğal olarak fiziksel mağazalardan alışverişte bir düşüş oldu. Bunun da, insanların normalde mağazalardan edindikleri ürünleri e-ticaret yoluyla edinmeye yöneleceği anlamına gelmesini bekliyoruz.

Peki bu tahmin ne kadar gerçekçi? Gerçekte, her alanda yükseliş görülmese de bazı sektörlerde önemli artışlar gözleniyor. Bu, özellikle ev eşyaları ve sanal marketler için geçerli. Çin’in en büyük çevrimiçi perakendecisi olan JD.com, geçen yıl aynı dönemde yapılan küçük ev aletleri satışlarının dört kat arttığını gördü. Engine'in yaptığı bir ankette, kullanıcıların internet üzerinden ortalama %10-30 kat daha fazla harcama yaptıklarını tespit etti.

E-ticaret Gelirlerinde Değişimler

1. Market Alışverişleri

Market alışverişi odaklı e-ticaret, alışveriş yapanların ihtiyaç duydukları ürünleri yerel marketlerde stoklar tükendiği için bulamayıp internete yönelmesiyle Mart ayının ikinci haftasında yükseldi. Aşağıdaki grafik, Rakuten Intelligence verileriyle, bakkaliye ile ilgili e-ticarette büyük bir artışa işaret ediyor. E-ticaretin diğer alanları da yükseliyor gibi görünse de, dramatik artış ya da çöküşler yok.

Market Alışverişi

2. Diğer E-Ticaret Kategorileri

Market alışverişine ek olarak, e-ticaret farklı kategorilerde çok sayıda ürünü kapsar. Common Thread Collective, e-ticaret alışveriş davranışı hakkındaki COVID verileri ile aşağıdaki grafik de dahil olmak üzere değerli güncellemeler sağlıyor. E-ticaret performansı genellikle çok yüksek veya düşük olmasa da, verileri aşağıdaki şekilde görmek hikayeyi biraz daha net anlatıyor.

Diğer E-Ticaret Kategorileri

3. Abonelik Hizmetleri

E-ticaret satışları genellikle beklendiği gibi hızla yükseliyor gibi görünmese de, bazı istisnalar da mevcut. Bunlardan biri, hem gelir hem de dönüşümde önemli artış eğilimleri gösteren abonelik hizmetleri.

Performans markalama şirketi WITHIN, COVID-19'un e-ticaret üzerindeki etkilerini bir dizi belirli sektörde yıllık bazda belirli işletmelerden gelen verileri izleyerek ve karşılaştırarak takip ediyor. Bu grafik onların gözlemlerini gösteriyor:

Abonelik Hizmetleri

JivoChat Satış Ortaklığı ile yinelenen komisyonlarda %30'a kadar kazanmaya başlayın!

Covid-19: Ürün Kategorilerindeki Değişimler

İnsanlar yeni ve sürekli değişen küresel ve yerel koşullara göre satın alma seçimleri yaparken, satın alınan ürün kategorileri de değişmektedir.

Pazar araştırması şirketi Nielsen, COVID-19 pandemisine bağlı altı temel tüketici davranışı eşiği ve bunların pazarlardaki sonuçlarını tanımladı.

Bunlar:

  • Proaktif sağlık odaklı satın alma (vitamin vs. önleyici, koruyucu sağlık ve sağlıklı yaşam ürünleri satın alma).
  • Reaktif sağlık yönetimi (maskeler ve el dezenfektanları gibi koruyucu giysiler satın almak).
  • Kiler hazırlama (yiyecek ve ev eşyalarını stoklama).
  • Karantina hazırlığı (mağazalarda stok eksiği ile karşılaşma, daha az mağaza ziyareti yapmak).
  • Kısıtlı yaşam (daha az sıklıkta alışveriş yapma, sınırlı online alışveriş).
  • Yeni bir normal (günlük rutinlere dönüş, kalıcı olarak değiştirilen tedarik zinciri).

Bu aşamalarda ilerledikçe, insanların satın almayı seçtiği ürünler ve gelişen ürün kategorileri değişmeye devam ediyor. İşte en çok etkilenen ürün kategorilerinden bazıları.

1. Sağlık ve gGvenlik Ürünleri

Boş raflarla karşılaşan veya internetten fiyat araştırması yapan herkes, sağlık ve güvenlik ürünlerinin üretilip stoklanabileceğinden çok daha hızlı satın alındığını bilir.

Nielsen'in verilerine göre, hijyenik ve tıbbi maske gibi ürünlerin satışı %300'den fazla arttı.

Sağlık ve Güvenlik Ürünleri

2. Raf Ömrü Uzun Ürünler

Büyük bir yükseliş gösteren paketli tüketici ürünlerinden diğer bir kategori ise raf ömrü uzun olan ürünler. Bunlar uzun vadeli karantina planlayan insanların kategorisine giriyor. Nielsen'e göre raf ömrü uzun süt ve süt ürünleri gibi ürünler dolar bünyesinde %300'den fazla artış gösterdi. Uzun raf ömrüne sahip konserve kuru fasulye ve kuruyemiş gibi ürünler ise talepte artış gören ürünler arasında.

3. Yiyecek ve İçecekler

Uzun vadeli karantina tipi kalemlere ek olarak, genel olarak bakkaliye/market satışları artış gösteriyor. Bununla birlikte, insanların yiyecek satın alma biçiminde bazı davranışsal değişiklikler görülüyor.

Örneğin, süpermarketlerdeki kalabalıklardan kaçınmak için birçok kişi marketlerin sanal marketlerini ve teslimat seçeneklerini tercih ediyor.

E-ticaret mağazaları için bir nakliye ortağı olan Shipbob, 3.000'den fazla satıcısından veri toplayıp takip ediyor. Aşağıdaki grafikte bazı dalgalanmalar görülürken, online yiyecek ve içecek satışlarında bir önceki aya göre artış %18,8'e ulaşıyor.

Yiyecek ve İçecekler

4. Dijital Yayınlar

İnsanlar sürekli evde olduklarından ve artık dışarıdaki eğlence seçeneklerini takip edemediklerinden dolayı dijital yayın hizmetlerinde bir artış olması şaşırtıcı değildir. Netflix, Amazon, Hulu ve Disney gibi streaming hizmetlerine ek olarak, 2020'nin ilk çeyreğinde abonelerde alışılmışın dışında kazançlar görmenin yanı sıra, film stüdyoları gibi geleneksel olmayan yayın hizmetleri, isteğe bağlı olarak, bazen öngörülen sürümden daha erken bir zamanda medya akışına izin veriyor.

5. Lüks Tüketim Ürünleri

Yukarıdaki ürün ve hizmetler mevcut durumdan dolayı satışlarda artışlar görürken, diğer sektörler için aynı şey geçerli olmayabiliyor. Eğlence, restoran ve seyahat gibi bariz alanlara ek olarak, önemli kayıplara sahip olması öngörülen alanlardan biri de lüks tüketim sektörü.

Vogue Business, 2020 yılında COVID-19 nedeniyle bu sektör için 10 milyar dolarlık potansiyel bir kayıp öngörüyor. Bu kısmen lüks ürünlerin, büyük ölçüde Ocak ayından bu yana pandeminin tüketicileri etkilediği Asya pazarının satın alma gücüne dayanmasından kaynaklanıyor.

Vogue Business'tan alınan bu grafik, Asyalı alıcıların en lüks markalar için önemini gösteriyor:

Lüks Ürünler

6. Moda ve Giyim

Yukarıda belirtildiği gibi, çok kanallı satıcılar, kısmen işletmelerinin perakende kollarını kapatmak zorunda kaldıkları için büyük kayıplar görüyorlar. İnsanlar anlaşılır bir şekilde kıyafet alışverişi ile ilgilenmiyorlar. Macy ve JCPenney gibi büyük mağazalar, Abercrombie & Fitch ve Nike gibi büyük zincirler ve Rothys ve Everlane gibi DTC markalarının hepsi fiziksel mağazalarını kapatıyor ve kayıplarla karşılaşıyor. Patagonia gibi bazı mağazalar, tedarik zincirindeki tüm çalışanları korumak için online mağazalarını bile durduruyor.

İnternet üzerinden yapılan giyim satışları bile, insanlar bütçelerinin çoğunu günlük temel ihtiyaçlara göre değiştirdiğinden dolayı düşüşe geçti. Aşağıdaki grafik, Shipbob’un 3.000'den fazla satıcısının verilerine dayanmaktadır. Satışların ay bazında %20 civarı azaldığı görülüyor.

Moda ve Giyim

Hepimiz, şu anda bir belirsizlik içinde yaşıyoruz.

Müşterileriniz çok fazla dayanak olmadan garip zamanlara uyum sağlamak ve sonuç olarak davranışlarını değiştirmek için ellerinden geleni yapıyorlar. Bir işletme sahibi olarak, müşterilerinizin ihtiyaçlarını ve kendi gereksinimlerinizi desteklemeye çalışırken aynı belirsizliğin çoğuyla karşılaşıyorsunuz.

Sektörünüze ve kitlenize bağlı olarak, sürekli gelişen duruma tepkiniz değişecektir. Müşterilerinizi herkesten daha iyi tanıyorsunuz. Bu kaynağın davranışlarının değişme yollarından bazılarını anlamanıza yardımcı olmasını umuyoruz, böylece onlara mümkün olan en iyi şekilde hizmet vermeye devam edebilirsiniz.

Bu süreçte hem verdiğiniz hizmeti şeffaflaştırmanın, hem de müşteri memnuniyetini arttırmanın yollarından biri de sitenizde canlı destekten faydalanmak. Jivochat'e göz atın ve deneme sürümünden şimdi faydalanın!

Bu makaleyi paylaş
Gördüklerinizi beğendiniz mi?
Şimdi kaydolun ve JivoChat'yu deneyin!
Tamamen ücretsiz, kart bilgisi gerekmez, iki dakikada hazır.