TikTok Para Hesaplama Nasıl Yapılır? [2023]

güncellenmiş 3 Ocak 2023
Okuma zamanı7 dakika
Gürsu Yaman
Gürsu Yaman
Performans Pazarlama

Dünyada yeni kuşağın en çok kullandığı uygulamalardan biri olan TikTok, içerisinde yalnızca video paylaşılmasına izin vererek akımlar yaratan ve dünyayı büyük ölçüde etkisi altına alan bir uygulamadır. Video içeriklerin böylesine önemli bir noktaya taşınmasındaki etkisiyle birçok kişinin yazılı anlattığı şeyi videoya taşıyarak bambaşka bir boyut kazandırır. Başta Z kuşağının dikkatini çekerek birçok video içeriğin oluşmasını sağlar. Şu anda ise 7’den 77’ye herkesin aktif bir şekilde kullandığı sosyal medya uygulamaları arasında ön sıralardadır. Videoların arkasında kullanılan müziklerin ya da kişilerin seslerinin viral olabildiği akımlarla kısa sürede bir şeyin hızlı bir şekilde yayılmasını etkiler. Olumlu ya da olumsuz açıdan insanları etkisi altına alır. Bu derece ön planda olması sebebiyle TikTok üzerinden para kazanma şansı da kullanıcılara sunulmuştur. TikTok para hesaplama ise bu alanda en çok merak edilen konular arasındadır.

Yazı içinde şu başlıklarla TikTok’tan gelir elde etmeye ve para hesaplamaya değinilecektir:

  • TikTok nedir?
  • TikTok nasıl kullanılır?
  • TikTok’ta hangi içerikler paylaşılır?
  • TikTok’tan para kazanılır mı?
  • TikTok para hesaplama nasıl yapılır?
  • TikTok’tan elde edilen geliri vergilendirmek gerekir mi?

TikTok Nedir?

2015 yılında ilk olarak Douyin ismiyle piyasaya sürülen TikTok, Çin’de ortaya çıkan video paylaşma platformu olarak sosyal medya uygulamaları arasına dahil olur. İlk zamanlarda Asya kıtasında çok fazla kullanılmaya başlar. Yavaş yavaş tüm dünyaya yayılır ve kısa videolarla birçok kullanıcının aktif olarak vakit geçirdiği bir uygulama hâline gelir. Kullanıcıların neredeyse her kategoride içerik üretebildiği, diğerleriyle bu içeriklerle etkileşime girebildiği ve bunlar aracılığıyla para kazanabildiği bir platformdur. 

Çok yönlülüğü ve kullanıcıyı iyi tanıyabilen algoritması sayesinde insanlar tarafından sürekli kullanılır. Bir TikTok videosu bittikten sonra kullanıcıyı etkileyebilecek diğer bir video başlar. Bu da uygulama içinde geçirilen zamanı artıran bir faktördür. Aynı zamanda diğerleriyle etkileşime geçmenin yolu onlara cevap niteliğinde yorum yazmaya ek olarak video yanıtlar üretmektir. Bu özelliği ile yalnızca çok takipçili kullanıcıların değil her kullanıcının içerik üretimine dahil olabilmesine imkân tanınır.

TikTok’ta öne çıkan bazı terimler

TikTok kullanıcıları bazı terimleri kullanarak uygulama içinde özelleşen araçlarla video içerikler üretebilir. Bunlar arasında şunlar yer alır:

  • Duet: Bu özellik aracılığıyla daha önce çekilmiş olan bir TikTok videosuna sanki o videonun bir parçasıymış gibi ekleme yapılır. Genelde bu tip videolar eleştiri içerebilir ya da eşlik edilerek eğlenceli bir videoya dönüştürülebilir. Aynı zamanda müzik içeriklerinde bir kullanıcı şarkı söylerken bazı kısımlarda durur. Duet yapan kişi de o kısımlara eşlik ederek şarkıyı söyler. Farklı biçimlerde bu özellik kullanılabilir.
  • Challenge: Challenge videoları genelde tüm dünyanın odak noktası olan videolardır. Herkes bir anda belirli bir sesle ya da hareketle aynı şeyi yapar. Bu videoları taklit etmek daha çok eğlence amaçlı yapılır.
  • Cringe: Challenge ya da duet gibi videolar çekerken istenilen amaca ulaşılamaması ya da videoyu çeken kişinin tam olarak o vibe’ı (hissi) verememesi sonucu izleyicinin hissettiği şeye cringe denir. Cringe hissetmek özellikle video içeriklerde oldukça yaygındır. Kullanıcılar videonun altına "cringe" yazarak içerik üreticiye bunu bildirmiş olur. 

TikTok Nasıl Kullanılır?

TikTok her ne kadar yeni kuşağa hitap eden bir uygulama olsa da kullanıcı deneyimi (UX) açısından oldukça iyi bir uygulamadır. Her yaştan insanın kolaylıkla kullanabileceği bir arayüze sahiptir. Ayrıca diğer sosyal medya uygulamalarının tasarımına yakındır. Bu da insanların uygulamaya alışma sürecini hızlandırır. Uygulamayı kullanmaya başlamak için ise diğer uygulamalarda olduğu gibi ilk olarak uygulama marketlerinden indirilmesi gerekir. Ardından üye girişi yaparak algoritmaya nelerden hoşlandığınıza dair bilgiler verirsiniz. Bu bilgilere göre yapay zekâ size uygun olacak içerikleri önünüze çıkaracaktır.

Diğer sosyal medya uygulamalarında olduğu gibi beğeni, yorum yapma ve diğerleriyle içeriği paylaşma gibi seçenekler vardır. TikTok uygulaması içinde temel olarak iki ana ekran vardır. Bir ekranda sadece video akışları, diğer ekranda da profiliniz yer alır. Bildirimleri görmeniz için ayrıca bir ekran vardır ama uygulamanın iki temel ekrana odaklanması sizi uygulama içinde tutar. Bu da uygulamaya olan dikkatinizi farklı bir şeye vermenizde engel oluşturabilir. TikTok’ta ayrıca izlediğiniz videoya reaksiyon vermek için video yanıtlar oluşturabilirsiniz. Bu video yanıtlar aracılığıyla dikkatini çekmek istediğiniz herhangi bir kişiye ulaşmanız da mümkün hâle gelebilmektedir. 

TikTok’ta hangi içerikler paylaşılır?

TikTok’ta hangi içeriklerin paylaşıldığı uygulamayı kullanan kişiye göre farklılık gösterir. Diğer sosyal medya uygulamalarından daha iyi çalışan algoritması ile kişilere özelleştirilen videolar sunulur. Bu videolar arasında mizah içerikleri, bilgilendirici içerikler, müzik videoları, bir sesle çekilen viral videolar, canlı yayınlar ve daha birçok farklı kategoriden videolar yer alabilir. Bir video içeriği ne kadar çok etkileşim alırsa başka videoların da o videodan türemesinde domino etkisi oluşturur. Bu yönüyle TikTok’un akımlar oluşturabilmesi çok kolay ve hızlıdır.

TikTok’tan Para Kazanılır Mı?

Sosyal medya uygulamaları kullanım sürekliliğini farklı araçlarla destekleyerek sürdürmeyi amaçlar. Bir kullanıcının o uygulama içinde eğlenirken ya da bilgilenirken aynı zamanda maddi kazanç kazanabileceğine dair bir ihtimal de sunar. TikTok’tan para kazanma, bu ihtimaller arasında yer alır. Bunun için şu adımları takip edebilirsiniz:

1. Profil oluşturun

TikTok’tan para kazanmaya başlamak için ilk olarak bir hesap oluşturmanız gerekir. Bu hesabın hangi alanda paylaşımlar yapacağına ve sıklığına göre bir plan yapabilirsiniz. Özellikle ilgi alanınızın olduğu ve yapmaktan keyif aldığınız bir alanı seçmeniz TikTok içinde sürekli paylaşım yapmanızda iyi bir motivasyon kaynağı olacaktır. Ayrıca profil oluşturduktan çok kısa bir süre içinde takipçinizin ve gönderilerinize gelen etkileşimlerin artması mümkündür. Bunun uzun süreleri içerdiğini düşünmeden bu açıdan bakarak daha motive bir şekilde paylaşım yapabilirsiniz.

2. Size gelen yorumlara etkileşim verin

Takipçilerinizle olan etkileşimleriniz arttıkça öne çıkma şansınız da artar. Bunun en güzel yollarından biri de yorumları beğenmeniz ya da yorumlara video yanıtlar oluşturarak daha fazla etkileşim almanın yollarını aramanızdır. Sizin takipçilerle ilişki içinde olmanız, onların isteklerine göre video içerikler üretmeniz, yorumlarını dikkate alarak düzenlemelere gitmeniz iyi bir izlenim sunacaktır. Kimi zaman ise bu yorumlar çok yapıcı olmaktan çok size saldırı niteliği taşıyabilir. Bu gibi yorumları daha az önemsemeniz, çevrenizle paylaşım içinde olarak destek almanız; mental sağlığınızı gözeterek sosyal medyada devam edebilmeniz için önemlidir.

3. Viral olan içeriklere yönelik paylaşım yapın

TikTok’un büyük bir paylaşım havuzunu viral olan içerikler oluşturur. Her ne kadar bu içeriklerle paylaşım yaptığınızda etkileşim almanızın zor olacağını düşünseniz de bu tam tersidir. Evet çok fazla içerik vardır ama bu içeriklerin birçoğu "cringe" ya da özen gösterilmeden çekilmiş içeriklerdir. Böyle olunca özenli bir içerik ürettiğinizde etkileşim alma şansınızı artırmış olacaksınız. Viral bir video ya da ses ile etki yaratan bir içerik ürettiğinizde çok daha fazla insana ulaşabilirsiniz ve bu insanlar sizin videonuzu beğenirlerse size hediyeler yollayabilir, siz de bu hediyelerle TikTok’tan gelir elde edebilirsiniz.

4. Canlı yayınlar açın

TikTok üzerinden para kazanmak için videolar paylaşarak hediyeler elde edebileceğiniz gibi canlı yayınlar açarak da gelir elde edebilirsiniz. Fakat canlı yayın açabilmek için belirli bir takipçi sayısını geçmeniz gerekecektir. Bu sayı bilinen son kurallara göre 1000 takipçi şeklindedir. Takipçi sayısını artırmak başlarda zor gibi görünse de video paylaşımlarınıza güvenerek bu sayıya çok kolay bir şekilde ulaşabilirsiniz. Ardından canlı yayınlar açarak para kazanma yollarınızı genişletmiş olursunuz. Canlı yayınlarda sizi izleyenler size bazı isteklerde bulunabilir ya da bir konuyu tartışıyor olabilirsiniz. Hem siz hem de izleyenler için bu yayınları verimli kılmaya çalışmanız daha fazla öne çıkmanızda etkili olacaktır.

5. Satmak amacıyla TikTok hesabınızı geliştirebilirsiniz

TikTok’ta para kazanmak için belki de ilk aşamalarda tercih etmeyi çok düşünmeyeceğiniz bir yöntem de hesabı satmaktır. Birçok kişi için organik takipçi çok önemlidir. Bunda en büyük etkenlerden biri gönderilere gelen etkileşimlerin sayılarının mantıklı bir zemine oturmasıdır. Bu açıdan hesaplar, özellikle markaların sosyal medya hesapları, en çok organik takipçiyi hedefler. Profilinizi buna uygun bir şekilde geliştirip ardından hesabı satarak gelir elde edebilirsiniz. Üstelik belirli bir alan seçip o alanda organik takipçi toplayabilir, ardından bu alana uygun olacak kişilere hesabı satarak daha özelleştirilmiş bir gelir elde etme metodu izleyebilirsiniz. Birçok marka niş alanlarda aktif olduğu için bu özelleştirme daha iyi bir fiyata satmanızda da etken olacaktır.

6. Influencer pazarlama yollarını öğrenin

TikTok üzerinden gelir elde etmenin bir yolu da diğer sosyal medya uygulamalarında olduğu gibi influencer pazarlama tekniklerini izlemektir. Bu tekniğin işlev görebilmesi için eğer spesifik bir alanda paylaşımlar yapıyorsanız o alana özgü reklamları kabul etmekle başlayabilirsiniz. Örneğin kitapları tanıtan videoları çekmeniz sonucunda bir yayınevinden tanıtım videosu talep edilmesini kabul etmeniz gibi. Daha mizah alanında paylaşımlar yaptığınızda her sektörden reklam kabul etme ihtimaliniz de artabilir. Hangi alanda ne yapacağınıza karar vererek bir reklam hedefi oluşturabilirsiniz.

TikTok Para Hesaplama Nasıl Yapılır?

TikTok’tan para kazanmanın yollarını öğrendiniz ve düzenli paylaşımlar yaparak belirli bir takipçiye ulaştınız. Artık canlı yayınlar açabiliyor, video paylaşımlarınıza hediyeler alabiliyor ya da influencer pazarlama yöntemlerini hesabınızda kullanabiliyorsunuz. Bundan sonra TikTok para hesaplama konusu üzerine düşünebilirsiniz. TikTok’ta jeton bazlı bir hesaplama vardır. Bu jetonlar canlı yayınlarda takipçiler tarafından size verilir. Güncel hâliyle 1 jeton 0,096₺’ye denk gelir. Kesintilerle birlikte bu miktar 0,04₺’ye kadar düşer. Canlı yayın açtığınızda size gelen toplam jeton sayısını 0,04₺ ile çarpabilirsiniz.

  • 10 jeton: 4₺
  • 100 jeton: 40₺
  • 1000 jeton: 400₺
  • 10000 jeton: 4000₺

Bu hesaplamanın yanı sıra ürün tanıtımı yaparak, bir markayı anlatarak ya da farklı web sitelerine yönlendirme ile gelir elde şansınız vardır. Buradan alacağınızın gelirin miktarını söylemek çok mümkün değildir. Fakat takipçi sayınız arttıkça ve etkileşimde iyi bir ivme kaydettiğinizde buralardan elde ettiğiniz geliriniz de benzer oranda artacaktır. Anlaşma içinde olduğunuz şirketlerle iletişiminizi aktif tutarak zaman içinde ücreti artırabilir ya da daha farklı anlaşmalar içinde olabilirsiniz.

TikTok üzerinden elde edilen geliri vergilendirmek gerekir mi?

TikTok üzerinden gelir elde ettiğinizde bu geliri banka hesabınıza aktarmak için şahıs şirketi kurmuş olmanız gerekir. Özellikle diğer şirketlerden ya da sosyal medya uygulamalarından da benzer şekilde gelir elde ediyor olabilirsiniz. Bunları vergilendirerek daha güvenli bir yol izleyebilirsiniz. Bu vergilendirme süreçleri içinde olmadığınızda banka hesabınıza giren düzenli para ile risk altında olabilirsiniz.

Bu makaleyi paylaş
Gördüklerinizi beğendiniz mi?
Şimdi kaydolun ve JivoChat'yu deneyin!
Tamamen ücretsiz, kart bilgisi gerekmez, iki dakikada hazır.