Mobil Pazarlama Nedir?

Okuma zamanı6 dakika
Gürsu Yaman
Gürsu Yaman
Performans Pazarlama

Günümüzde akıllı cep telefonları veya mobil cihazlar, dünyanın dört yanını sarmış durumda. Dünya nüfusunun tamamına yakını akıllı cep telefonu kullanıyor. Statista verilerine göre, dünyada mevcut akıllı cep telefonu kullanıcı sayısı 6,6 milyarı aştı. Bu rakam, dünya nüfusunun yüzde 83’ünün akıllı cep telefon sahibi olduğu anlamına geliyor. Bu insanlar ortalama olarak günde üç saatten fazla telefonlarında zaman harcıyor. Akıllı cep telefonu sahipleri her gün ortalama 60 kez telefonlarını kontrol ediyor. Bu sebeple doğrudan tüketiciye (D2C)  yönelik satış yapan markalar, mobil cihazların sunduğu pazarlama fırsatlarını değerlendirmek istiyor ve mobil pazarlama yöntemleri ve stratejileri geliştiriyorlar. Peki, nasıl? Bu aşamada cevabını aradığımız soru şu: Mobil pazarlama nedir, nasıl yapılır? İşte cevapları…

Mobil Pazarlama Tanımı

Mobil pazarlama; en basit tanımıyla; bir markanın kendisini ya da ürünlerini akıllı telefonlar ve tabletler gibi mobil cihazlardan tanıtması demektir. Bunun için markanın web sitesini, e-postalarını ve uygulamasını mobil cihazlarla uyumlu olacak şekilde optimize etmesi gerekir. Markaların hedef kitlelere ulaşmak için kullandığı mobil pazarlama yöntemleri arasında SMS mesajı, anlık bildirimler, QR kodu, e-posta ve uygulama içi reklamlar gibi farklı yöntem ve kanallar kullanılabilir.

Mobil pazarlama, markaların hedef kitleleri ile ilgili deneyimlerini daha iyi uyarlamalarına yardımcı olur. Akıllı telefonlarda analizler ve veri toplama teknolojisi vardır. Böylece markalar, kişiselleştirilmiş pazarlama kampanyaları oluşturmak için bu veri ve araçları kullanabilir. Mobil pazarlama için belli bir bütçe ayrılması gerekir. Örneğin; Facebook, tüm reklam gelirlerinin yüzde 90’ından fazlasını mobil reklamcılıktan elde ettiği dikkate alındığında işletmelerin mobil pazarlamaya ne kadar önem verdiği anlaşılabilir.

Mobil Pazarlama Nasıl Yapılır?

Mobilde pazarlama, genellikle sadece internete erişmek için akıllı telefonlarını kullanan kişilere ulaştığı için etkilidir. 2025 yılına kadar tüm internet kullanıcılarının en az yüzde 70’inin, akıllı telefonlarını sadece internette gezinmek için kullanacağı tahmin ediliyor. Bu sebeple mobil cihazlar aracılığıyla tüketilen online içeriklerin yüzdesi zaman içinde sürekli artış kaydediyor.

Markaların, mobil pazarlama stratejisi ve kampanyası oluşturmadan önce bazı adımlar atması gerekir. Örneğin; işletmenin bazı yönlerinin mobil cihazlar için uygun olması çok önemlidir. D2C markalarının mobil pazarlama stratejisi oluştururken odaklanması gereken en önemli şey, web sitesinin ya da markanın dijital profilinin mobil cihazlara optimize edilmesidir.

Web sitelerinin birçoğu sadece dizüstü ve masaüstü bilgisayarlar için özel olarak tasarlanmıştır. Potansiyel müşteriler, akıllı telefonlarından mobil cihazlar için optimize edilmemiş bir web sitesine erişmek için sorun yaşayabilir. Mobil uyumlu olmayan web siteleri, site içeriğinin doğru bir şekilde görülmesini zorlaştırır. Bu durum, müşteri deneyimi için son derece zararlıdır. Örneğin; bir sitede çok fazla metin ve büyük boyutlu görsel dosyalar varsa, mobil kullanıcılar okunabilirlik ve indirme süreleri konusunda sorun yaşayabilir. Bunun yanında, mobil cihazlar için optimize edilmemiş bir web sitesi, Arama Motoru Optimizasyonu’nu (SEO) da olumsuz etkileyebilir. Çünkü Google, öncelikle mobil uyumlu siteleri arama motoru sonuç sayfasının (SERP) en üstüne yerleştirir.

Mobil Pazarlama Türleri

Mobil pazarlama, pazarlamacıların müşterilere ulaşmasının farklı yollarını sunması nedeniyle son derece popüler bir yöntemdir. İşletmeler, ayrıca, kendi özel ihtiyaçlarına uygun formatları karıştırabilir ve eşleştirebilir. Mobil pazarlama kampanyalarının en yaygın türleri şunlardır:

  • Mobil uygulamalar: Mobil uygulamalar, markaların mobil pazarlama stratejilerinde önemli bir yer tutar. Bu uygulamalar; promosyon, müşterileri tutma, müşteri katılımını sağlama ve müşteri sadakati için kullanılabilir. Uygulamalarda mobil pazarlama, anlık bildirimler ya da uygulama içi mesajlaşma yoluyla özel kuponlar ve fırsatlar sunulabilir.
  • SMS pazarlaması: "Kısa mesaj pazarlaması" olarak da adlandırılır. SMS pazarlaması, mobil pazarlama için en belirgin ve yaygın yoldur. Bu yöntem; bilgi paylaşımı, duyurular, anlaşmalar, kupon tanıtımı, satış oluşturmak, web sitesi trafiğini artırmak ve marka bilinci oluşturmak için kullanılabilir.
  • Konum tabanlı pazarlama: Bu reklamlar, belirli bir alana veya işletmeye göre kullanıcının konumuna dayalı olarak mobil cihazlarda gösterilen reklamlardır. Restoranlar ve mağazalar gibi bazı reklamverenler, kullanıcılar işletmenin 1,6 km yarıçapındayken mobil reklamlarının görünmesini isteyebilir. Bu yöntem; coğrafi hedefleme, konum etiketleri, mobil arama ve SEO ile kolayca yapılabilir.
  • Mobil oyun pazarlaması: Ürün veya hizmetlerin reklamlarının mobil oyunlarda görünmesidir. Bu yöntem, genellikle yeni ürünlerin veya anlaşmaların reklamını yapmak için kullanılır. Oyun içi mobil reklamlar; açılır pencereler, tam sayfa görsel reklamlar veya oyun seviyeleri arasında oynatılan video reklamlar olarak tasarlanabilir.
  • Sosyal medya pazarlaması: Organik ve ücretli reklamlar, mobil sosyal ağlarda görülebilir. Bu, trafiği artırmak için etkili bir yöntemdir. Bunun için Facebook, Twitter ve Instagram gibi sosyal ağ platformları, en geniş kullanıcı tabanlarını sunar.
  • Arama ağı pazarlamacılığı: Ücretli arama (PPC), işletmelerin arama motorlarında reklam verme yöntemlerinden biridir. Şirketler, PPC pazarlamasında, organik arama sonuçları ve rakiplere karşı müşterinin aradığı kelimeler ile doğrudan ilişkili arama reklamları yayınlamak üzere arama motorlarına ödeme yapar. Temel Google arama ağı reklamları, mobil cihazlar için oluşturulmuştur. Tipik olarak, "tıkla ve ara" veya bir harita uygulamasında yol tarifi gibi ekstra eklenti uzantıları içerir.
  • Mobil fotoğraf reklamlar: Bir müşteri arama motorunun görsel sayfasında arama yaptığında mobil cihazlarda görünen fotoğraf ya da görsel tabanlı reklamlardır.
  • QR kodları: Hızlı yanıt ya da QR kodları, kameralı ve entegre barkod okuyuculu tüm akıllı telefonlarda kullanılabilir. Bu kodlar, tüketicileri; açılış sayfaları, videolar ve e-posta abone listeleri gibi bir şirketin içerikleri doğrudan yönlendirmenin kolay bir yoludur. Ayrıca, kullanımı basit ve izlemesi kolaydır.

Mobil Pazarlamanın Avantajları Nelerdir?

Mobil pazarlama doğru uygulandığında markalar için birçok avantaj sağlayabilir. Bu avantajlardan bazıları şunlardır;

Hedef kitle: Mobil pazarlama, mobil cihaz kullanan potansiyel müşterilere ulaşmanın en pratik yoludur. Markayı ve reklamları milyonlarca kişiye göstermek mümkün olabilir. Kitleler; cinsiyet, yaş ve konuma göre segmentlere ayrılabilir.

Kampanyalar: Mobil pazarlama, diğer dijital ve geleneksel pazarlama yöntemlerine göre bütçe dostu bir pazarlama yöntemidir. Örneğin; web sitesini mobil kullanım için optimize etmek ve kısa mesaj göndermek, geleneksel pazarlama tekniklerinden daha ucuzdur. Bu durum, büyük bir bütçesi olmayan küçük işletmeler için önemli bir avantaj sağlar.

Kişiselleştirme: Kullanıcıların mobil cihazlarından bilgi ya da bildirim alması, masaüstü bilgisayarlara göre daha kişisel hissettirir. Böylece, özellikle kişisel ve samimi pazarlama kampanyaları tasarlayan işletmeler büyük başarı elde edebilir.

Lokasyona göre pazarlama: Mobil pazarlama, sürekli hareket halinde olan müşterileri hedeflemeyi mümkün kılar. Müşterilerle iletişim, konuma ve faaliyetlere duyarlı olabilir. Bu sebeple şirketler, müşterilerine doğru zamanda ulaşabilmek için konuma göre pazarlama tekniklerini kullanabilir.

Seçenek: Mobil pazarlamada çok farklı seçenek vardır. Şirketler, ihtiyaçlarına en uygun olanı seçebilir. Böylece başarılı bir pazarlama stratejisi oluşturulabilir.

Viral: Mobil içeriklerin viral olma potansiyeli vardır. Beğenilen bir içerik kolayca paylaşılabilir. Bir müşteri içerik ile rezonansa girerse, muhtemelen bunu arkadaşlarıyla ya da ailesiyle de paylaşacaktır.

Sonuçları takibi: Mobil pazarlama ile markalar, kampanyalarının sonuçlarını kolayca takip edebilir. Tıklama oranı hakkında bilgi sağlayabilirler. Bu veriler, işletmelerin pazarlama stratejilerinin daha alakalı, uyarlanabilir ve doğru olmasına yardımcı olur.

Mobil Pazarlamanın Temel Unsurları

Mobil pazarlama stratejisi oluştururken temel unsurları göz önünde bulundurmak önemlidir. Bu unsurlar şunlardır;

  • Tasarım ve kullanılabilirlik: Mobil pazarlama kampanyasının tasarımı veya kullanıcı arayüzü önemli bir rol oynar. Markaların reklamlarda renkleri, görüntüleri ve stili göz önünde bulundurmaları gerekir.
  • Trafik hunileri: Bu, bir kullanıcının uygulamada veya mobil sitede aldığı akışla ilgilidir. Markalar, kullanıcıyı huni boyunca yönlendirmelidir. Böylece kullanıcıların ürünleri kontrol etmesi, satın alması ya da kampanya sayfasını incelemesi sağlanabilir.
  • İçerik: Mobil cihazların ekranları, masaüstü cihazlarla göre çok daha küçüktür. Bu sebeple markanın reklam içerikleri oluşturulurken, mobil cihazların ekran boyutu da göz önünde bulundurulmalıdır. Reklam içeriklerinin mümkün olduğunca kısa tutulması tercih edilmelidir.
  • Site hızı: Mobil cihazlarda web sitesi hızının yavaş olması pazarlama kampanyasına zarar verebilir. Bir sayfanın arama motorlarında üst sıralarda yer alması ve iyi performans göstermesi için mobil cihazlarda site hızının artırılması gerekir.

Sonuç olarak;

Mobil pazarlama, günümüzde pazarlamanın en dikkat çeken alanlarından biridir. Çok farklı pazarlama unsurlarını bünyesinde barındırmaktadır. Dünya genelinde milyarlarca mobil cihaz kullanılıyor. Bu sebeple mobil pazarlama, herhangi bir pazarlama kampanyasının önemli bir parçası haline geldi. Mobil cihazların kullanıcıların satın alma kararlarındaki rolü giderek artıyor. Tüketiciler yakınlarındaki işletmeleri mobil cihazlardan arıyor, perakende mağaza uygulamalarını kullanıyor ve satış noktasında fiyatları ve yorumları mobil cihazlardan kontrol ediyor.

Bu sebeple markalar ya da işletmeler; satış hedeflerine ulaşmak, rakiplerin önüne geçmek, pazardaki rekabette öne çıkmak üzere hedef kitleye ulaşmak için mobil pazarlama stratejileri geliştirmek zorundadır. Pazarlamacıların son yıllarda pazarlama bütçelerini geleneksel reklamcılıktan dijital pazarlamaya kaydırdıklarını da not etmek gerekiyor!

Bu makaleyi paylaş
Gördüklerinizi beğendiniz mi?
Şimdi kaydolun ve JivoChat'yu deneyin!
Tamamen ücretsiz, kart bilgisi gerekmez, iki dakikada hazır.