Detaylı E-Ticaret Rehberi: Bilmeniz Gerekenler [2023]

Okuma zamanı11 dakika
Gürsu Yaman
Gürsu Yaman
Performans Pazarlama

E-ticaret yapmak için site kurmalı, ürün yüklemeli ve sipariş geldikçe ürünü yollamasınız. Mantık bu şekilde olmasına rağmen işleyiş ya da bu rutini kurmak için çok ama çok detaylı yollardan geçmelisiniz. E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler çok fazla! Bilmeniz gereken temel şey, e-ticaret canlı kullanıcılara hitap eden interaktif bir yapıdır. Sürekli güncel kalmalı, gelişmeli, yeniliklere adapte olmalı, öncülük etmeli, müşterilere hitap etmeli, para kazanmalıdır. 

E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler size detaylı e-ticaret rehberi olması için tarafımızdan özenle hazırlandı. Bu rehberde e-ticaret yapmakla ilgili her bilgiye erişebilir, e-ticaret girişim yolculuğunun tüm duraklarını inceleyebilir, nasıl ve nereden başlamanız gerektiğini öğrenebilir, hatasız ilerlemek için hazırlıklı olabilirsiniz. İşte size e-ticaret rehberliği edecek bilgiler: 

E-ticaret Yapmanın Avantajları ve Dezavantajları 

E-ticaret sitesi kurmak ve kalıcı bir düzen oturtmak pasif gelir elde etmenizi sağlar, siz uyurken bile müşterilerin sipariş vermesi sayesinde size para kazandırır. E-ticaret hiç durmayan 7/24 çalışan bir sistem olarak fazlasıyla avantajlı ve cezbedicidir. E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler ile sürekli işleyen, gelir elde eden bir sistem kurabilirsiniz. İşte e-ticaret yapmanın avantajları;

  • E-ticaret, az önce de bahsettiğimiz gibi 7/24 çalışır, kesintisiz hizmet verir. Fiziki bir mağazanız olduğunda sadece belli saatlerde mağazayı açık tutabilirsiniz. E-ticaret haftanın her günü, her saati durmadan çalışır, para kazandırır.
  • E-ticaret sitesi kurmak düşük maliyetlidir. Çok az sermaye ile kısa sürede e-ticaret sitesi kurabilir, satışa başlayabilirsiniz.
  • E-ticaret yapmak girişimcilere geniş kitlelere ulaşma imkânı verir. Düşük bütçelerle dikkat çekici reklamlar hazırlanabilir, binlerce kişiye ve satışa ulaşma zemini hazırlar.
  • E-ticaret ile kampanya, indirim hazırlamak ve sonuçlarını somut şekilde görmek mümkündür.
  • E-ticaret somut istatistikler sunar, hangi ürün daha çok satılıyor gösterir.
  • Sosyal medya reklamları ve paylaşımları ile hedef kitle genişletilebilir.
  • SEO ve benzeri çalışmalarla satışları artırmak mümkündür.
  • E-ticaret ile müşterileri memnun edecek kampanyalar, çalışmalar, satışlar yapmak ve hazırlamak daha kolaydır.
  • E-ticarette stok, depo gibi sorunlar yaşanmaz. Sınırsız ürün sunulabilir.
  • E-ticaret siteleri hem markanın kendi sitesinden hem de pazaryerlerinde satış imkânı verir, daha çok kişiye ulaştırır.
  • E-ticaret ile ülke sınırlarını aşmak, küresel pazarda rol oynamak mümkündür.
  • E-ticaret ile ülkenin ve dünyanın her yerinden müşteriye ulaşmak saniyeler sürer. 

E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler elbette sadece avantajlar değildir. Her işin az çok dezavantajı da bulunur. İşte e-ticaret yapmanın dezavantajları;

  • E-ticaret sınırsız bir rekabetin olduğu geniş bir alandır. Sadece yerel e-ticaretle değil bazen global e-ticaret pazarıyla da rekabet söz konusudur. Rekabet süresince fiyatlarda indirim yapmak zorunda olmak bazen zarar satışına sebep oluşturur.
  • Müşteriler ile doğrudan, birebir iletişim kurmak her zaman mümkün değildir. Yoğun satışlarda bilhassa müşterinin isteklerine yetişebilmek her zaman mümkün olmaz. Bu durum bazen olumsuz dönüşlere sebep olur.
  • E-ticarette her şey internetten, yazılımla halledildiği için bazen sitelerde teknik arıza yaşanabilir, fiyatlarda şaşma olabilir, müşteri siteye erişim sağlamakta zorlanabilir. Böyle aksaklıklar marya olan güveni sarsabilmektedir. 
  • E-ticarette ürün iadeleri marka sahiplerini zorda bırakır. Ürünlerin iade süreci yeni bir lojistik masrafı doğurur, müşterinin olumsuz yorumuna zemin hazırlayabilir. 

E-ticaretin dezavantajlarını avantaja dönüştürmek için müşteri memnuniyetini artıracak yöntemler tercih edilebilmektedir. Örneğin, her siparişe küçük hediyeler yerleştirmek ya da her pakete sempatik bir mesaj kartı iliştirmek gönülleri alabilir.  

Az ya da Sıfır Sermaye İle E-ticaret Yapmak

Az, kısıtlı sermaye ile e-ticaret yapılabilir. Sermayesiz e-ticaret ise dropshipping ya da bayilik yöntemi ile mümkündür. Dropshipping, stoksuz, sermayesiz yapılan bir iş modelidir. Bu sistemde girişimciler firmaların sattığı ürünü pazaryerlerinde kendi kar payları ile yükler, müşteriye sunar. Müşteri sipariş ettikçe girişimci siparişi tedarikçi firmaya yönlendirir, kendi kâr payını alır. Depo, stok, kargo gibi hiçbir ekstra iş yükü bulunmaz. 

Marka ve Slogan Neden Önemli, Nasıl Olmalı?

Şu an Türkiye’nin en popüler e-ticaret sitelerinin hepsinin logosunu düşünün, sloganlarını aklınıza getirin. Hepsi muhtemelen hemen aklınıza geldi. Marka olmak bu anlama gelir. Akılda kalıcı, özgün bir logo ile müşterilerin zihninde yer edinir, markalaşırsınız. Akılda kalmak güven bağı oluşturur, satın alma kararını olumlu etkiler. Örnekle açıklayalım: Aynı ürünü internette iki site birden satsın. Sitelerden biri Trendyol, diğeri ise yeni bir e-ticaret markası olsun. Yeni olan markada ürün çok daha ucuz hatta ücretsiz kargo avantajına sahip olsa bile müşteri Trendyol sitesini bildiği, güvendiği için önceliğini Trendyol sitesine verebilir. Logonuz özgün, basit, akılda kalıcı olsun. Sloganınız ise kısa ve etkili olsun. Bu ikisi emin olun fark yaratacak, etkisini gösterecektir. E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler aslında size markalaşmayı, müşteri iletişimini, pazarlamayı ve ticaretin her yönünü öğretir. 

Hazır e-Ticaret Sistemleri ile Sıfırdan Yazılım Tasarımı

E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler daha az maliyetle daha hızlı giriş yapmanızı sağlar. E-ticaret sitesi kurmak için ticari altyapıya sahip bir platform, sistem seçmelisiniz. Bu sistemleri sıfırdan özel bir yazılımla kurmak istediğinizde çok ciddi rakamlarla karşılaşırsınız. Hazır e-ticaret sistemleri tercih etmeniz halinde ise kolayca sitenizi açabilirsiniz. Şöyle ki e-ticaret için gerekli olan tüm yönetim, tasarım, modül, yazılım vb. araç gereçleri hazır sistemlerde zaten mevcuttur, özel bir şey yapmanıza gerek kalmaz. Sermayeniz az, vaktiniz kısıtlı, bilginiz sınırlı ise hazır sistemler her zaman daha avantajlıdır. Hazır sistem tercih ederek sermayenizi daha kontrollü harcayabilirsiniz. 

Kadın Girişimciye Kosgeb ve Düşük Komisyon Desteği

Kadınların iş yaşamında daha geniş yer tutmasını isteyen birçok teşvik bulunmaktadır. Bu teşviklerin başında KOSGEB yer alır. Kadınlar el emeğini ya da farklı sektörlere ait ürün gruplarını satabilmek için e-ticaret sitesi kurduğunda KOSGEB hibesi alabilme şansına sahiptir. Birçok pazaryeri satışı sunan e-ticaret sitesi ise kadınların girişimci ruhunu desteklemek amacıyla kadın satıcılara daha düşük komisyon uygulamaktadır. E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler size işe başlarken müthiş avantajlar kazandırabilir. Kadınların özellikle eğitimden pazaryerinde mağaza açmasına kadar birçok teşvik paketlerinden yararlanma avantajı bulunmaktadır. 

Yeni Ürün Bulma Döngüsü 

Bir ya da birkaç ürün bulup "çok iyi satar, güveniyorum" dediğinizde ve gerçekten çok iyi sattığında dahi bir süre sonra yeni ürün hatta ürünler bulmak zorundasınız. Ürün yelpazenizi genişlettikçe satışlarınız artar, müşterileriniz çoğalır, kazancını daha geniş bir şekilde ilerler. Üstelik şöyle de bir detay var: Çok güvendiğiniz ürün popülaritesini yitirdiğinde satışlarınız azalır ve kâr marjınız gittikçe düşer, bir noktada belki de durur. Böyle bir durumun yaşanmaması için mutlaka yeni ürünler bulmalısınız. Belki de mevcut ürünleri destekleyecek, tamamlayacak ürünler ya da tamamen yeni bir alanda yeni bir ürün grubu bulmalısınız. 

E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler ile ürün bulma sıkıntısı yaşamazsınız. Birçok kişi kısıtlı ürünle satışa başlayıp önce kar sonra zarar etmektedir. Hazırlıklı başlayanlar ise kademeli şekilde ürün bularak yelpaze genişletmekte ve daha çok satış yapmaktadır. Yeni ürün bulmak için özel yazılımları kullanabilirsiniz. Öte yandan e-ticaret istatistikleri, gündem ve sosyal medya araştırmaları kapsamında insanların neye ihtiyacı olduğunu belirleyip aksiyon alabilirsiniz. Tüketicilerin sorularını ya da ihtiyaçlarını çözüme kavuşturma düşüncesiyle ilerlediğinizde doğru ürünle karşılaşabilirsiniz. 

E-Ticarette Kâr Payını Artırmak

E-ticarette bilmeniz gerekenler daima kazanç ile ilgilidir. Kurulu bir sisteme sahipseniz eğer ama kâr payınızdan memnun değilseniz, artış göstermesini istiyorsanız mutlaka bir şeyler yapmalısınız. Örneğin, ürün tedarik maliyetini düşürebilirsiniz. Lojistik ile ilgili hamlelerde bulunabilirsiniz. E-ticaret artan bir gelir döngüsüne sahip olmalıdır. Dengesiz ya da durağan kâr payı sizi uzun vadede memnun etmez. 

Kaliteli ve Detaylı Fotoğraf Satış Getirir

Bir çanta almak istediğinizde çantanın sadece dış görüntüsünü mü görmek istersiniz yoksa iç kısmını, tüm dış çevresini, ekstra özelliklerini, kullanıldığında nasıl göründüğünü mü? Şüphesiz her detayını yüksek kalite fotoğraflarla görmek istersiniz. E-ticaret sitesinde ya da pazaryeri mağazalarında ürün fotoğrafları yüksek kalitede, çok yönlü detay sunduğunda müşteri ürünle bağ kurar, satın almaya daha hızlı karar verir. Müşteri ürününüzü açtığında inceleme esnasında almaya karar vermeli. Bunu sağlamak için kaliteli fotoğraf, ürün detayı, ürün özellikleri ve açıklaması şart. 

E-ticaret Sitelerinde Blog Sayfası Açmanın Avantajları

E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler bir süreç olmasına karşın bazı şeyleri siteyi açmadan önce bilmek fayda sağlamaktadır. Örneğin, blog sayfası açmak birçok e-ticaret sitesinin çok sonradan uyguladığı satış yöntemlerinden biridir. E-ticaret sitesi açtığınız gün aynı zamanda bir blog sayfası açıp düzenli SEO uyumlu içerik paylaşmalısınız. İçerik paylaşımlarınız mutlaka müşterilerin merak ettiği sorulara yanıt versin. Blog içerikleri sitenin trafiğini artırır, müşterilerin satın almak istediği ürünlere bilgi eşliğinde ulaşmasını sağlar, satın alma kararını olumlu yönde etkiler. Üstelik blog içerikleriyle sosyal medya postları da hazırlanabilir, sosyal medya hesaplarının güncel kalması sağlanır. 

E-ticaretin Geleceği Parlak Mı?

E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler sadece somut şeyler olmamalı. Birçok kişi e-ticaretin pandemi ile birlikte canlandığını belirtmekte, uzun vadede bu durağan döneme geçebileceğini ifade etmektedir. Oysaki araştırmalar ve istatistikler e-ticaretin şu anki zamanda çok popüler olduğunu, gelecek zamanlarda ise daha da katlanarak artacağını, gelişeceğini öngörmektedir. Pandemi, internetten daha önce hiç alışveriş yapmamış kişilerin dahi sanal alışverişe yönelmesini sağladı. Artık herkes internetten hızlı ve ucuz alışveriş yapabileceğinin farkında. E-ticaretin parlak bir geleceğe sahip olduğunu kesin bir dille söylemek mümkündür. 

E-ticaret Yapmanın Zor Tarafları

E-ticaret yapmak kazançlı ve keyifli bir iş gibi görünse de her işte olduğu gibi dijital ticarette de birtakım zorluklar bulunur. İşte karşılaşabileceğiniz zorluklar;

  • Ürün ve ürün grupları bulma zorluğu
  • Doğru ve işlevsel e-ticaret platformu seçime zorluğu
  • İş planı oluşturma zorluğu
  • Dijital pazarlama stratejisi oluşturma zorluğu
  • Sermaye yaratma zorluğu 

Hazır bir sermayesi bulunmayan her girişimci başlangıçta ve süreçte yukarıdaki sebeplerden ötürü zorluk yaşar. Aslında zorluğun temelini maliyet oluşturur. İdeal sermayeye sahip olanlar maliyeti direkt karşılayabilmektedir. E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler asıl zorluklarda, dezavantajlarda yatar. İşin cezbedici yönü başlamanıza zemin hazırlar belki ama zorlukları bilmeden başlarsanız motivasyon kaybı yaşayabilirsiniz. İşbu sebeple çok yönlü bir bilgiden sonra başlama kararı vermelisiniz. 

E-ticaret Satışlarını Artırma Yöntemleri

E-ticarette satışları artırmak mümkün mü? Evet! Satışlar çok yavaş ilerliyorsa ya da durgunlaştıysa bir şeyleri değiştirmenin vakti gelmiş demektir. E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler arasında satışların durabileceği ve böyle durumlarda aksiyon almanız gerektiği gibi iki önemli adım bulunmaktadır. Peki, e-ticaret satışları nasıl artırılır? İşte denenmiş ve işe yaramış öneriler;

  • Sitenizin tasarımı, işlevselliği yeterince iyi mi gözden geçirin. Bazen site çok kötü bir tasarıma sahip olduğundan müşteriler ödeme ekranında sinirlenip siteyi terk edebilmektedir. Kullanıcı deneyimi konusuna çok önem verin, gerekenleri yapın.
  • E-ticaret sitesinin mobil uyumlu olması aşırı önemlidir. Akıllı telefonlar ve tabletler artık herkesin elinde. Müşterilerin %75’i akıllı cihazlarla alışveriş yapmaktadır. Bu yüzden mobil cihazla uyumlu e-ticaret sitesine sahip olmalısınız. 
  • Ürünler yüksek kalitede profesyonel fotoğraflarla yüklenmeli, açıklamaları bilgilendirici olmalıdır. Ürünün teknik özellikleri ise mutlaka bulunmalıdır. Sitede fotoğraflar dahil her metinde, her veride SEO uygulanmalıdır. 
  • Mümkünse mobil uygulama tasarlanmalı, mobil uygulamaya özel indirimler, kampanyalar hazırlanmalıdır.
  • Özel günlerde, kayıtlı kullanıcıların yaş gününde kişiye özel ya da genel indirim kampanyaları hazırlanmalıdır. Örneğin, yaş gününüze özel bir günlük 100 TL indirim gibi cezbedici, harekete geçirici fırsatlar sunulmalıdır. Ama bu tarz indirimlerin mutlaka bir sınırı olmalı, müşteri "bu fırsatı kaçırmamalıyım!" deyip alışverişe yönelmelidir. 
  • E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler bitmez! Dijital alışveriş sitelerinde e-mail pazarlaması satışları olumlu etkilemektedir. Mail marketing kampanyaları hazırlamalısınız. Günlük, haftalık ya da hafta sonunu kapsayan özel indirimler, kampanyalar müşterinin alışveriş yapma dürtüsünü tetikler.

E-ticaret siteleri istatistikleri görmenizi sağlar. Bu istatistikleri gözlemleyerek harekete geçebilirsiniz. Müşterinin en çok satın aldığı ürünü saptayıp bu ürünü tamamlayacak başka bir ürün daha bulabilir, ikili satış indirimleri sunabilirsiniz. İstatistikleri sadece kâr payını görmek için değil ürün geliştirmek satış artırmak için de incelemelisiniz.  

E-ticaret Pazarlama Stratejileri

Hedef kitlesini oluşturmak, genişletmek, markalaşmak, ürün sayısını artırmak ve rekabeti üst seviyede tutmak için e-ticaret pazarlama stratejileri uygulanır. Bu stratejiler arasında influencer marketing çalışmasından SEO çalışmasına kadar birçok araç yer almaktadır. E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler ile ilgili biraz strateji dosyasını aralayalım. İşte e-ticareti canlandıran stratejiler;

Sosyal Medya Pazarlaması

Sosyal medyanın e-ticarete olumlu etkisi asla yadsınamaz! Fotoğraf ve video temelli sitelerde yapılan özel çalışmalar, kampanyalar, trendler, akımlar, anket ve çekilişler, canlı yayınlar kısa ve uzun vadede e-ticaret sitesinin satışlarını artırmakta, tanınmasında rol oynamaktadır. Influencer çalışması bilhassa en çok tercih edilen ve işe yarayan pazarlamalardan biri kabul edilmektedir. 

İçerik Pazarlaması

İçerik pazarlaması hem sosyal medyada hem de blog sayfalarında yapılır. İçerik pazarlamasında rakip analizi yapılır, müşteri kitlesi incelenir ve aksiyon planı hazırlanır. Görseller, metin içerikleri, marka üslubu, hashtag seçimi önceden belirlenir. Marka üslubu samimi fakat sempatik belirlenir. Görseller ise ideal boyutlarda, yüksek kalitede olur. İçeriklerde mutlaka CTA (Call to Action) yani harekete geçirici ifadeler kullanılır. Hashtag’lerde ise hedef kitle baz alınır. İçerik pazarlamasıyla ilgili dikkat edilmesi gereken şey kısıtlı bir alanda yayın yapılmamasıdır. Özetle; blog için hazırlanan içerikler sosyal medya hesaplarında da post, story, video olarak paylaşılmalıdır. 

SEO & Google Adwords Pazarlaması

E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler işin reklam kısmını da içermektedir. Ürünlerinizin kullanıcılar tarafından fark edilmesi için beklemek en büyük yanlış. Reklam yapmak, SEO stratejilerinden yararlanmak önemlidir. Tüm ürünlerinize, sitenin tüm açıklamalarına SEO uygulanmalıdır. SEO sadece bir kez değil sürekli yapılmalı, site trafiği artırılmalıdır. Google Adwords ise periyodik reklam vermek ve aşinalık kazandırmak, satışları artırmak için kullanılmalıdır.  

Kişiselleştirilmiş Pazarlama

Yenilikçi bir yöntem olan kişiselleştirilmiş pazarlama belki de e-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler arasında yer alan önemli detaylardan biridir. Çünkü bu yöntem siyasi seçimlerde dahi kullanılan bir yöntem olup sonuç vermektedir. Bu pazarlama yönteminde müşteri verisi toplanır, veriler ayrıştırılır, çıkan sonuca göre kişilere hangi ürünlerin gösterileceği belirlenir. Bu yöntem web sitelerinin çerezleriyle de yapılabilmektedir. Örneğin daha önce internette kırmızı çanta incelemesi yapan genç bir kadına sonraki sayfa ziyaretlerinde kırmızı çanta modellerinin reklamlarının gösterilmesi kişiselleştirilmiş pazarlamaya örnektir.  

Mobil Pazarlama

Kullanıcıların %75 gibi önemli bir kısmının alışverişi akıllı cihazlardan yani mobil aracılığıyla yaptığını belirtmiştik. E-ticaret siteleri de bu bilgiye göre hareket ederek sitelerini mobil uyumlu hale çevirmektedir. Mobil optimizasyonu kesinlikle başarılı sonuçlar getirmektedir. Bir kullanıcı e-ticaret sitenizi telefonundan ziyaret ederek alışveriş yapmak istediğinde tıpkı bilgisayar ekranından ziyaret etmiş gibi kusursuz gezinebilmeli, kolayca ve güvenle ödeme yapabilmelidir. Mobil uyumlu tasarım, pazarlamada etkili bir adımdır. 

E-ticarete Başlama Maliyeti

E-ticaret hakkında bilmeniz gerekenler listesinde yer alan maliyet, işi başlatmanızı sağlayan en önemli etken. E-ticaret sitesi kurmak ve diğer temel masrafları karşılamak için ortalama ne kadar harcayacağınızı bilirseniz daha sağlam ve hazırlıklı ilerleyebilirsiniz. E-ticarete başlama maliyeti 2.000 TL ila 5.000 TL arasında değişkenlik gösterir.

Bu makaleyi paylaş
Gördüklerinizi beğendiniz mi?
Şimdi kaydolun ve JivoChat'yu deneyin!
Tamamen ücretsiz, kart bilgisi gerekmez, iki dakikada hazır.