E-ticaret Siteleri Nedir? En Çok Ziyaretçi Alan E-ticaret Siteleri [2023]

güncellenmiş 3 Ocak 2023
Okuma zamanı7 dakika
Gürsu Yaman
Gürsu Yaman
Performans Pazarlama

İnsanların birçok bilgiye hızlıca ulaşabildikleri dijital dünya, aynı zamanda alışverişin de bir merkezi hâline geldi. Dolayısıyla tüm işlemlerin hızlı bir şekilde internet aracılığıyla gerçekleşmesi sağlandı. E-ticaret siteleri tam olarak bu noktada hem güvenli bir alışveriş hizmeti sunarken hem de insanların fiziksel alanda aradığı noktaları web sitesinde toplar. Alışverişin gerçek bir his yaratmasına olanak sunar. Bunun yanı sıra teknolojik gelişmelerden faydalanarak daha özgün ve yenilikçi bir pozisyon alır ve kullanıcıları her açıdan memnun etmeye çalışır. E-ticaret siteleri ilk ortaya çıktıkları zamandan günümüze kadar gelen noktada çok büyük adımlar atmıştır ve hâlâ daha kendini ilerletmeye devam etmektedir.

Yazı içerisinde e-ticaret siteleri hakkında detaylı bilgilere aşağıdaki başlıkları takip ederek ulaşabilirsiniz:

  • E-ticaret nedir?
  • E-ticaret siteleri nedir?
  • E-ticaret siteleri nasıl çalışır?
  • Günümüzde en çok ziyaretçi alan 10 e-ticaret sitesi

E-ticaret Nedir?

Elektronik ticaret, pazarlama faaliyetlerinin dijital kanallar aracılığıyla gerçekleşmesini ifade eden bir kavramdır. Şirketler ürün ya da hizmetlerini fiziksel bir yerde sergilemek yerine sanal vitrinlerde sergiler, bunlara dair detaylı açıklamaları yazar ve insanların ürün ya da hizmetleri satın alabileceği noktalar ekleyerek alışverişin gerçekleşmesini site içerisinde gerçekleştirir. Dijital alanda gerçekleşen bu alışverişe e-ticaret denir.

E-ticaret Siteleri Nedir?

E-ticaret sürecine girmek ve bunu yürütebilmek için e-ticaret sitesi açmak gerekir. E-ticaret siteleri dijital alanda pazarlama yapmanın araçlarıdır. Bu sitelerde ürünler tanıtılır ve müşteri ile ilk etkileşim burada gerçekleşir. E-ticaret sitelerinin yapısında; hedef kitleye yönelik hazırlanmış olan yazılar ve görseller, müşterinin soru sorabileceği iletişim kanalları ve ürün veya hizmetlerin sergilendiği vitrinler vardır. Bir kişi arama butonları aracılığıyla ya da yönlendirmelerle aradığı ürün ya da hizmete dair bir web sitesine ulaşır. Bu web sitesi aradığı şeyle ilgili hazırlanmış bir e-ticaret sitesidir. 

E-ticaret siteleri birçok farklı şey için hazırlanabilir. Temelinde pazarlama sürecinin gerçekleşebilmesi için satış teknikleri vardır. Fiziksel bir alanda yapılan ticarete benzer şekilde e-ticarette de müşteri iletişimi öncelikli bir yerde durur. Bunu daha yapay zekâ ile sağlamak amaçlandığı için satıcı tarafında çok daha ekonomiktir. E-ticaret siteleri zaman kazandıran, 7/24 açık olup müşteri çekebilen ve şirketin daha hızlı ilerlemesine olanak sağlayan bir sisteme sahiptir.

E-ticaret Siteleri Nasıl Çalışır?

E-ticaret siteleri diğer web siteleri gibi yapılandırılan sitelerdir. Tasarım ve yazılım aşamaları vardır. Ardından düzenli olarak sitenin bakımı yapılmalıdır. E-ticaret siteleriyle diğer web siteleri arasında benzerlikler ve farklılıklar olabilir. Bu sitelerin çalışma düzenindeki noktaları şu başlıklarla takip edebilirsiniz:

Satın alma ve kargolama süreçleri

Diğer web sitelerinden farklı olarak pazarlama amacında olduğu için ödeme yöntemlerinin sağlanmasında ve güvenlikte site içinde bazı eklentiler yapılır. Burada müşterilere güvenli bir alışveriş izlenimi verilir. Kargolama süreçleri varsa bunun takibi için ekranlar hazırlanır. Web sitesinin çalışma döngüsü müşteriyle etkileşim ve satışın gerçekleşmesi üzerine olduğu için satış aşamaları çok önemlidir. Bu hâliyle diğer web sitelerinden farklılaşır.

Blog yazıları

E-ticaret siteleri blog mantığından çok uzak değildir. E-ticaret siteleri içinde ürünler ya da hizmetlerle ilgili yazılara yer verilir. Bu yazılar aracılığıyla müşteriler ne satın aldıkları hakkında daha da bilinçlenebilir. Bunun yanı sıra bu blog yazıları organik reklamlar içerdikleri için arama butonlarında ön plana çıkabilir. Bu sayede site de tıklanma almış olacaktır. Blog yazısını okuyan bir kullanıcı sonrasında sitedeki ürünleri inceleyerek satın almaya dair motivasyon geliştirebilir. E-ticaret sitelerinin çalışma düzeninde diğer blog sitelerinde olduğu gibi yazılar da yer alır.

Müşteri etkileşimleri

E-ticaret sitelerinin çalışma düzeninde her an müşteriye ulaşabilecek bir sistem geliştirilmiştir. Müşterinin sorularına cevap verebilecek sohbet robotunun yanı sıra 7/24 iletişime geçebilecekleri telefon hatları ya da e-postalar vardır. Ayrıca bir hizmet ya da ürün satın alındığında müşteriler kullanım deneyimlerini web sitesi içinde yazabilir. Müşteri etkileşimlerinde bir diğer nokta da onun taleplerini çok iyi anlamak ve hızlı çözümler üretebilmektir. Fiziksel bir noktada görüşülmediği için verilen mesajların net olması, çözüm yöntemlerinin iyi ve anlaşılır sunulması önemlidir. Birçok şirket e-ticaret sitesi içinde bu iletişimi iyileştirmek için özenle çalışmalar gerçekleştirir.

Sanal vitrinler

Ürünlerin veya hizmetlerin sergilendiği sayfaların tasarımı e-ticaret siteleri içinde önemli noktalardan biridir. Buradaki tasarımın basit ve anlaşılır olması, kolayca ürün/hizmet hakkında fikir verebilmesi ve satın alma davranışı açığa çıkarabilmesi önemlidir. Ayrıca özellikle bir ürün sergilendiğinde ürünün fiziksel bir şekilde görünmemesine bağlı bazı yanlış anlaşılmalar oluşacağı için boyutundan ve yapısından detaylı bir şekilde söz etmek, video ve fotoğraflarla ürünü desteklemek müşteri tarafında iyi bir izlenim bırakacaktır. Sanal vitrinlerde hizmet tanıtıldığında ise bu hizmetin kişiye ne katacağına dair yazıyla ya da görsellerle açıklamalara gidilmesi gerekir. 

Sosyal medya çalışmaları

E-ticaret sitelerindeki etkileşimi artıran bir diğer etken sosyal medya uygulamalarıdır. Şirketler e-ticaret sitesi açmadan önce ya da açtıktan sonra bu sitelerinin ismiyle sosyal medya hesabı da açar. Sosyal medya çalışmaları ile şirketler şu gibi noktalarda avantajlı bir konuma geçebilir:

  • Sosyal medyada yaptıkları düzenli paylaşımlarla ve kurdukları samimi iletişimle ulaştıkları kitleyi web sitesine yönlendirilirler. 
  • Özellikle sıfırdan başlayan şirketler için sosyal medyada yapılan paylaşımlar ilerleme hızlarını arttırır.
  • Birçok şirket sosyal medya üzerinden kampanyalar düzenleyerek satışlarını web sitelerinde gerçekleştirirler. Bu sayede bir yandan tıklanma alırken bir yandan pazarlama konusunda ciddi bir strateji geliştirmiş olurlar.
  • Sosyal medya hesaplarında kolayca uygulanabilecek anketler ile müşterilerin ne istediklerini okumak çok daha kolaydır. Bunlar doğrultusunda ürün ya da hizmetlerde düzelmelere gidilebilir. Müşterilerin taleplerine göre özel ürünler oluşturulabilir.

Rakip analizleri

E-ticaret sitelerinin çalışma düzenindeki büyük bir etken rakip analizleridir. Benzer alanda satış yapan rakiplerin nasıl çalıştığı, hangi kampanyaları nasıl düzenlediği, müşteri iletişimi ve politikaları sürekli takip edilir. Bu sayede kendi çalışma düzenlerinde değişimlere gitme gibi kararlar alınır. İnternet ortamında satış yapmak çok kolay ve hızlı bir şekilde gerçekleşebildiği için rakipler gün geçtikçe artabilir. Şirketin imajını koruyarak bu rakipler arasından sıyrılmaya çalışması, yerini sağlamlaştırması ve güvenilir bir marka değeri sunması ilerleyişinde olumlu etkiler yaratacaktır.

Günümüzde En Çok Ziyaretçi Alan 10 E-ticaret Sitesi

E-ticaret siteleri doğru stratejiler ile birlikte gelişim gösterdiğinde tıklanmaları ve satışları bir o kadar artış yaşar. Günümüzde en çok tıklanan sitelerde yalnızca stratejiler değil güven aşılama ve alışveriş memnuniyetinin yüksek olması gibi etkenler söz konusudur. Bu şekilde gelişim gösteren ve günümüzde en çok tıklama alan e-ticaret siteleri arasında şunlar vardır:

1. Amazon

1994 yılından beri e-ticaretin öncüsü olan ve kendini teknolojik gelişmelerle her geçen gün daha ileri bir noktaya taşıyan Amazon, kitap satışından neredeyse her ürünün listelendiği bir e-ticaret sitesine dönüşmüştür. Şu anda yalnızca ürün satışı için değil kargolama süreçleriyle, Amazon Prime ile ve fiziksel alanda açtığı yapay zeka teknolojisiyle tasarladığı marketler ile birçok kişi tarafından takip edilir. Şirket bu derece büyük bir yapılanma içinde olduğu için çalışan sayısı da çok fazladır. Dünyada en büyük e-ticaret istihdamı Amazon tarafından sağlanır. En çok kazanan ve gelirini her geçen gün artıran Amazon'un 2021 verilerine göre geliri bir önceki yıla göre %22 artış göstererek 469,8 milyar dolar olmuştur.

2. Alibaba

Alibaba, Çin pazarında Jack Ma tarafından 1999 yılında kurulan bir e-ticaret sitesidir. Yalnızca tüketiciler için değil tedarikçiler için de önemli bir nokta olan Alibaba'da, aradığınız birçok ürüne ulaşabilmeniz mümkündür. Ayrıca Alibaba üzerinden ürün satışı yapabilir, dünyanın birçok noktasına ürünleri ulaştırabilirsiniz.

3. Rakuten

Japonya'da 1997 yılında kurulan ve oradaki internet kullanıcıların neredeyse %90'ına alışveriş imkanı sağlayan Rakuten, küresel olarak da ciddi bir yayılım gösteren bir e-ticaret sitesidir. Dünyanın birçok bölgesinde 40 binden fazla şirketi vardır. Birçok kategoride ürünler sunarak hem müşterilere hem de tedarikçilere pazarlama amacı taşır. Rakuten'in öne çıkmasında etken olan bir nokta müşterilerin istekleri doğrultusunda hareket etmesidir. Bu nedenle daha niş alanlara da girerek oralardan da müşteri profili çekebilir.

4. eBay

1995 yılında Amerika'da kurulan eBay, küresel alanda hizmet veren bir e-ticaret sitesidir. Çevrim içi pazaryeri olmasının yanı sıra bilet satışları üzerinden de gelir elde eder. Ayrıca yatırımcıların eBay platformu üzerinden işlemlerini gerçekleştirmesine olanak sunulur. Sıfır ürünlerin yanı sıra eBay ikinci el ürün satışını da destekler. Ayrıca müşterilere ve şirketlere satış yapmasıyla geniş kapsamda çalışan bir e-ticaret sitesidir. 

5. Wayfair

Mobilya ve ev eşyaları konusunda niş bir alan oluşturan ve 2002 yılında kurulan e-ticaret sitesi Wayfair'dir. 11 binden fazla tedarikçisiyle 14 milyon ürünü web sitesi içerisinde barındırır. Birçok ülkede deposu bulunan Wayfair, özellikle Avrupa’da çok fazla satış yapmaktadır.

6. Chewy

2011 yılında kurulan Chewy, hayvan maması ve ürünleri pazarlamak amacıyla satış yapmaktadır. Birçok kişi tarafından evcil hayvanlarına ürün alınacağı zaman kullanılan bir e-ticaret sitesidir. En çok gelir elde eden e-ticaret siteleri arasından Chewy yer alır.

7. Coupang

Güney Kore merkezli 2010 yılında kurulan bir e-ticaret şirketi olan Coupang, Kore’de ciddi bir şekilde tercih edilen e-ticaret sitesi olarak öne çıkar. Özellikle pandemi döneminde şirket büyüme kaydetmiştir. Şirketin öne çıkmasında hızlı teslimat ağı etkili rol oynamıştır. Milyonlarca ürünün aynı günde ya da bir sonraki günde teslimatı sağlanır. Bu yönüyle şirket Amazon'a rakip niteliğinde bir gelişim içindedir.

8. Zalando

Moda ve yaşam tarzı üzerine Almanya'da kurulan Zalando, Avrupa'nın birçok pazar noktasına hizmet sağlamaktadır. 2008 yılında kurulan şirket günümüze kadar gelen süreçte yıllar geçtikçe geliri artırmaya devam ederek daha fazla noktaya ulaşmıştır. Niş bir alanda dikeyleşmesinin etkisiyle moda ve yaşam tarzı temalı alışverişler için tercih edilen e-ticaret sitesidir.

9. Suning

1996'dan beri Çin'de faaliyet gösteren Suning.com, Çin dışında ticaret yapabilen en büyük perakendeciler arasındadır. Ülke içinde 10 binden fazla fiziksel mağazası vardır. Tedarikçilere ve müşterilere ürün pazarlayan bu e-ticaret sitesinde farklı kategorilerde milyonlarca ürün yer alır. 

10. JD.com

Pekin merkezli olarak 1998 yılında kurulan ve 2004 yılından itibaren online ticarette rol oynamaya başlayan JD.com, hızlı teslimat süreçleriyle ve içerisinde yer alan kampanya ve indirimlerle birçok müşteri tarafından tercih edilen e-ticaret siteleri arasındadır. Birçok eklentiyi outsource (dışarıdan destek almak) yerine kendi geliştirir. JD.com'un kendine ait video platformları vardır. Bu platform Çin'deki en büyük video platformudur. Uygulamış olduğu politikalar değerlendirildiğinde Amazon İle benzerlik gösteren birçok noktası keşfedilebilir.

Bu makaleyi paylaş
Gördüklerinizi beğendiniz mi?
Şimdi kaydolun ve JivoChat'yu deneyin!
Tamamen ücretsiz, kart bilgisi gerekmez, iki dakikada hazır.