Kendi İşini Kurmak İçin Detaylı Hazırlık Rehberi

Okuma zamanı9 dakika
Gürsu Yaman
Gürsu Yaman
Performans Pazarlama

Hayalindeki işi yapmak, dilediği ve istediği biçimde çalışmak ve bunu ömür boyu sürdürmek birçok kişinin hedefidir. Özellikle insanlar bir yere bağlı şekilde çalışmaya başladıkları ilk yıllardan itibaren kendi işini kurmak için birikim de yaparlar. Her ne kadar ekonomik açıdan zorlayıcı tarafları olsa da uzun vadede kişiyi mutlu ve huzurlu kılan şey de bu olacaktır. Böyle olunca insanlarda kendi işini kurma konusunda sorular oluşabilir.

Bu rehber içinde; kendi işini kurmanın ne demek olduğuna, avantajlarına ve dezavantajlarına, hangi alanların tercih edilebileceğine ve bu süreçte takip edilmesi gereken adımlara yer verilecektir. Özellikle adım adım sunulan noktalardaki açıklamalar, markalaşma süreçlerinizin olmazsa olmazlarıdır.

Kendi İşini Kurmak Nedir?

Küçük yaşlardan itibaren sorulan "Büyüyünce ne olmak istiyorsun?" sorusuna verdiğiniz yanıt aslında sizin geleceğe dair hedefleriniz için de önemli bir referanstır. Bu soruya birçok farklı yanıt vermiş de olabilirsiniz. Şu anda da bu yanıtlar arasında belki de memnun olduğunuz ya da idare etmek için sürdürdüğünüz bir iş içerisinde olabilirsiniz. Her ne konumda olursanız olun, kendi içinizde yaptığınız işin size ait olmasına dair bir istek görebilirsiniz.

Kendi işini kurmak; sevdiğiniz, sürdürmek istediğiniz, belki de ömür boyu yapsanız yorulmayacağınız bir işin patronu olmanızı ifade eder. Burada işi aktif olarak yürüten yine sizsiniz. Belki bir yandan çalışanlarınız da olabilir ama siz yatırım amacı taşımadan yapmaktan zevk aldığınız bir işi sürdürüyor olacaksınız.

Kendi İşini Kurmanın Avantajları ve Dezavantajları Nelerdir?

Kendi işini kurmak, avantajları ve dezavantajları olan bir şeydir. Aynı zamanda sıfırdan bir şey inşa edileceği için birçok kişi adına konfor alanından çıkmayı da ifade edebilir. Bu yönüyle kimi insanlar uzun yıllar boyunca kendi işlerini kurup kurmamayı birçok açıdan düşünür. Elbette kendi işini kurmanın avantajları ve dezavantajları vardır ve bunlara göre değerlendirmek daha iyi olacaktır.

Kendi işini kurma avantajları

  • Hayalini kurduğunuz işi bir yere ve kuruma bağlı olmadan yapabileceğiniz bir fırsat yaratacaksınız.
  • Doğru hamleleri yaptığınızda geliriniz bir yerde çalıştığınız gelire göre (şirketinizdeki ivmeye bağlı olarak) zaman içinde artacak.
  • Farklı sektörlerle iş birliği yapabilme fırsatlarınız doğacak. Yeni insanlar ve iş alanları tanıyacaksınız.
  • Çalışma günlerinizi siz belirleyebileceksiniz. İstediğiniz saatte ve günde çalışma esnekliğiniz olacak.
  • Dijital alanda bir hizmet pazarlıyorsanız herhangi bir yere bağlı olmadan istediğiniz noktada bu hizmeti pazarlayabilirsiniz. Özellikle nomad kültürüne bu açıdan dahil olmanız, gezerek çalışmanız mümkün olacak.
  • Önemli günlerde izin alma gibi durumlar yaşamayacaksınız.
  • Sevdiklerinize daha fazla vakit ayırabileceksiniz.
  • İlgi alanlarınızda kendinizi geliştirmek için daha fazla vaktiniz olacak.

Kendi işini kurma dezavantajları

  • Kendi işinizi kurduktan sonra özverili çaba vermediğinizde o işi batırabilir ya da istediğiniz sonucu elde edemeyebilirsiniz.
  • Çalışmaya dair işi sürdürmekte ve uyum sağlamakta zorluk yaşayabilirsiniz.
  • Özellikle ilk başladığınız aylarda düşük gelir elde edebilirsiniz. Buna hazırlıklı olmak için birikim yapmanız gerekebilir.
  • Bir yer açtığınızda ya da dijital alanda bir iş kurduğunuzda sürekli bunları takip etmeniz gerekebilir. Çalışmanız esnek olsa da özel hayatınıza işiniz karışabilir.
  • İş kurduktan sonra dijital ağlarda aktif olmanız gerekecektir. Özellikle web siteniz için yazılar yazmak, sosyal medya hesapları için tasarımlar oluşturmak gibi işleri eğer bir başkasına yaptırmayacaksanız sıfırdan öğrenmeniz gerekebilir.

Kendi İşini Kurmaya Nereden Başlanır?

Kişilerin bilgi ve deneyimlerinin hangi noktada olduğu çok değişkendir. Kendi işini kuran insanlara baktığınızda farklı farklı alanlar keşfedersiniz. Aslında ilk olarak bu deneyimleri okumak, dinlemek ve bunlar üzerine düşünmek iyi olacaktır. Özellikle insanların kendi işlerini kurarken yaşadıkları zorluklar, karşılaştıkları sorunlar ve bunlarla nasıl baş ettikleri; sizin için de iyi bir rehber olacaktır. 

Düşündüğünüz sektörlerden kişileri bularak onların deneyimlerini okuyabilir ya da onlarla iletişime geçerek aklınıza takılan noktaları sorabilirsiniz. Özellikle kimi insanlar kendi işlerini kurmadan önce o iş alanında tam zamanlı çalışarak bilgi ve deneyim elde etmeyi, sektörü tanımayı ve network ağı oluşturmayı mantıklı görür. Siz de bu noktalardan kendinize yakın gelen yerleri alarak kendi işinizi kurmaya başlayabilirsiniz.

Hangi Alan/lar Tercih Edilmelidir?

Bir alanın diğer alanlara göre daha avantajlı olduğunu söylemek pek mümkün değildir. Burada önemli olan rakiplerinizle ne kadar baş edebileceğinizle ilgilidir. Örneğin hedeflediğiniz sektörde çok fazla rakibiniz varsa ilerlemeniz de bir anda olmayabilir. Zorluk yaşayabilirsiniz.

Niş alanlar ise ilerleme kaydetmek ve kısa zamanda sonuçlar alabilmek için tercih edilebilir. Örneğin tüm çiçek türlerinden satış yapmayı hedeflemek yerine belirli bir bitkiyi seçerek o bitkiye dair bir pazar oluşturabilir, markalaşma sürecine niş bir alandan devam edebilirsiniz.

İş Kurmak İçin Şirket Açmak Gerekir Mi?

Kendi işini kurmak isteyenlerin aklına şirketleşme gelebilir. Özellikle markalaştıktan ve gelir elde etmeye başladıktan sonra gelirinizi vergilendirmeniz için şirketinizin olması gereklidir. İş kurduktan sonra işinize dair fiziksel bir yer olacaksa şirketleştiğinizde bunu da gelir olarak gösterebilir, aldığınız teknolojik ürünlerde vergi indirimden yararlanabilirsiniz. Şirketleşmenin kendi işinizi kurarken birçok avantajı da olacaktır.

Kendi İşini Kurmak İçin Takip Edilmesi Gereken 10 Adım

1. İş Fikri

Sıfırdan bir iş fikri oluşturmak ve bunu sürdürmek için iyi bir araştırma sürecinden geçmeniz gerekir. Hayalinizdeki iş fikrinin sektörde nasıl yer bulabileceğini, niş alanlarla bu iş fikrini nasıl destekleyebileceğinizi düşünebilirsiniz. İş fikrinin gelişimi için online not programlarından destek alarak fikrinizi notlar alarak inşa edebilirsiniz.

Not uygulamalarına ilham aldığınız kişileri, önemli bağlantıları, videoları ve daha birçok dosyayı ekleyerek iş fikrinizdeki değişimleri kronolojik olarak kaydedebilirsiniz. Bu yöntem hem aklınıza gelen fikirlerin kaybolmamasını hem de bu fikirler üzerine sistem içinde düşünmenizi sağlaması açısından çok etkilidir.

2. Bütçe

Kendi işini kurmak isteyen birçok kişi bir sermaye ile bu işe girişebilir. Bütçe bu açıdan oldukça önemlidir. Sizin fikrinizi destekleyen bir yatırımcı da bütçe sağlayabilir. Siz daha önceki işlerinizden birikim yaparak da bir fikri girişim hâline getirmek isteyebilirsiniz. Bütçe şu gibi durumlar için gereklidir:

  • Sizi kurduğunuz işten gelir elde edene kadar idare edebilecek bir sermaye sağlar.
  • Dijital alanda yapacağınız işlemler (web sitesi, sosyal medyalar, logo çalışmaları gibi) için gereklidir. 
  • Kurmak istediğiniz iş ürün üzerineyse tedarik alanında işinize yarayacak bir miktar olması gerekir. 
  • Pazarladığınız şey için gerek Google üzerinde gerekse influencerlar aracılığıyla reklam vermek için bütçeyi kullanabilirsiniz. 

3. Rakip Analizi

Rakip analizi; ilerlemek istediğiniz iş fikrini geliştirmek için yapmanız gereken bir analizdir. Bu analizde rakiplerinizi birçok açıdan inceleyerek onların nasıl bir ilerleme kaydettiklerini görebilirsiniz. Analiz esnasında rakiplerinizin yapmış olduğu doğru ve yanlış noktaları tespit edebilir, kendi sürecinizde bu noktalara dikkat ederek daha iyi bir ilerleme kaydedebilirsiniz.

Rakip analizi yaparken kullanabileceğiniz üç farklı yöntem vardır. Bu yöntemler arasında SWOT analizi, PEST analizi ve Rakip Dizisi Yöntemi yer alır. 

  • SWOT analizinde, markaların güçlü ve zayıf yanlarının yanı sıra o markanın sahip olduğu fırsatları ve hâlihazırdaki tehditleri de görebilirsiniz. 
  • PEST analizi ise ismini politik, ekonomik, siyasi ve teknolojik kelimelerinin baş harflerinden alan; markanın bu alandaki analizlerini ifade eden bir yöntemdir. 
  • Rakip Dizisi Yöntemi, pazarlama alanında rakip markaları takip etmenizi sağlayan bir yöntemdir. Onların pazardaki yerini ve trafiğini anlamanıza; buna göre aksiyon almanıza imkân sağlar.

4. Hedef Kitle

Hedef kitle, iş fikrinizin kime hitap etmesini istediğinize göre belirlediğiniz bir topluluğu ifade eder. Bu hedef kitle örneğin öğretmenler, mühendisler ya da hemşireler gibi bir meslek gruplarına hitap edebilirken kimi zaman yalnızca evden çalışanları da ifade edebilir. Bunlara göre aksiyon alarak ürününüzü ya da hizmetinizi geliştirme yolunda adımlar atabilirsiniz.

Hedef kitle belirleme bir anda gerçekleşmeyebilir. Sürekli kendini geliştiren ve yayılan bir hedef kitleniz de olabilir. Fakat ürünü/hizmeti pazarlamaya başlamak için başlangıç olarak bir hedef kitlesi belirlemelisiniz. Eğer daha önce hiç ürün satışı yapmadıysanız bir grup insana uyguladığınız testler aracılığıyla hedef kitlenizi oluşturmanız daha iyi olacaktır. Aynı zamanda bu testlerle geri bildirimler alarak ürün ya da hizmetinizi de geliştirebilirsiniz.

5. Network

Kendi işinizi kurmadan önce o sektörde bir çalışan olarak yer almanız ve network oluşturmanız, markalaşma sürecinizde yarar sağlar. İşin nasıl yapılacağı, hangi kişilerle ve markalarla etkileşime girileceği ya da size yol gösterebilecek mentör niteliğinde kişilerin kim olacağı; bu süreç içinde belli olan noktalardır.

Network yalnızca işinizi sürdürmek için değil, aynı zamanda potansiyel müşterileriniz için de iyi bir kaynaktır. Network ağından kişilere ulaşmanız daha kolay olabileceği için bu kişilerden ürün/hizmetinize dair objektif geri bildirimler de alabilirsiniz. Markalaşma sürecinizde bu ağdan olabildiğince yararlanmaya çalışın.

6. Pazaryeri

Pazaryeri, kelimenin tam anlamıyla ürününüzü satışa sunduğunuz ve bu yerde potansiyel alıcılarla buluştuğunuz yerdir. Pazaryeri araştırması, fikir inşa etme sürecinde de önemli bir noktada yer alır. Bu yerin farklılaşmasına göre iş fikrinizi yeniden ele alarak düzenleyebilirsiniz. 

Örneğin pazarlamak istediğiniz ürün/hizmet dijital alanda bir yer bulamıyorsa fiziksel noktada bu fikre daha fazla yatırım yapmayı değerlendirebilirsiniz. Elbette sizin fikriniz de önemli, fakat bu fikrin hedef kitleye ne kadar hitap ettiğini; pazaryerinin onlar için ulaşılabilir olup olmadığını da kendi işinizi kurma sürecinizde dikkate almalısınız. Diğer türlü bir ilerlemede harika bir iş de kursanız hedef kitleyi ihmal etmiş, düzenli bir büyüme yakalayamamış olabilirsiniz.

7. Pazarlama

İş fikrinizi hayata geçirdiniz ve hedef kitlenize göre bu fikir üzerinde düzenlemeler yaptınız. Sırada bunları iyi bir şekilde pazarlama kısmı vardır. Pazarlama, birçok farklı yöntemle gerçekleştirilebilir. İçinde bulunduğunuz sektördeki markalara bakarak nerelerde ve nasıl şekillerde pazarlama yapabileceğinizi görmeniz iyi bir referans sağlayacaktır.

Sosyal medya hesapları, web siteleri, Google Ads aracılığıyla verilen reklamlar, influencerlar gibi yöntemlerle ürünlerinizi organik ya da yapay yollarla pazarlamanız mümkündür. Pazarlama yöntemlerini kullanmadan hedef kitleye ulaşmanız ve ürün/hizmet satışı gerçekleştirmeniz neredeyse imkânsızdır.

8. Sosyal Medya

Sosyal medya kanalları, markalaşma sürecinizin önemli bir parçasıdır. Kullandığınız logo ve dil gibi noktaların yanı sıra takipçilerinizle kurduğunuz iletişim de birçok açıdan değerli olacaktır. İyi bir marka imajına sahip olmak istiyorsanız sosyal medyalarda duyguları vurgulamanız, o hesabın arkasında bir insanın olduğunu ve onları düşündüğünüzü hissettirmeniz önemlidir.

Bir diğer önemli nokta video paylaşımı yapmaktır. Ürün ya da hizmetinizi tanıtan videolara yer vermeniz, insanların ilgisini çeken içerikleri markanızla uyumlu bir şekilde anlatarak paylaşmanız, soru-cevap yaparak hedef kitlenizle bağ kurmanız; sizin ilerlemenizde önemli değerler arasındadır. Yalnızca tek bir sosyal ağda değil birçok ağda aktif olarak farklı insanlara ulaşabilirsiniz.

9. Web Sitesi

Hedef kitlenizden bir kişi sizin markanızı araştırmak için arama butonlarını kullanır. Özellikle Google gibi birçok arama butonuna isminizi yazıp sonuçlarda sizi görmeyi bekler. Bu beklenti karşılanmadığında müşteri tarafından güvensizlik oluşabilir. Bir yerinizin ve web sitenizin olmaması sizden alışveriş yapma ya da hizmet satın alma ihtimalini de düşürür.

Web sitesi gerek markalaşma sürecinde gerekse pazarlamada oldukça önemlidir. Ürün/hizmetinize dair yazılan SEO (Arama Butonu Optimizasyonu) uyumlu yazılar hem trafik çekmek için hem de satın almada sizin tercih edilmeniz için organik araçlardır. Web sitesinin adının sizin markanızla eş değer olması, sürekli aktif olarak yazılar paylaşmanız; markalaşma ve pazarlama sürecinizin değerli parçalarıdır. 

10. Danışmanlık

Kendi işini kurma süreci kimi insanlar için bazı zorluklar içerebilir. Bu zorluklarla başa çıkmak adına danışmanlık almayı tercih edebilirsiniz. Özellikle sizi dijital alanda öne çıkaracak, paylaşımlarınızı düzenleyecek, gidişatınızı analiz edecek ve geri bildirimlerde bulunacak danışmanlık süreçleri; markalaşma süreçlerinizi destekler ve iyileştirir.

Danışmanlığı genel olarak alabileceğiniz gibi daha özel alanlarda da alabilirsiniz. Örneğin SEO danışmanlığı ile web sitenizdeki trafiği iyileştirebilir, bu sayede satışlarınızı artırabilirsiniz. Bunun yanı sıra belirli dönemlerde danışmanlık alarak sürecinizi farklı bakış açılarının değerlendirmesine de sunabilirsiniz.

Sonuç

Kendi işini kurma süreci kimileri için zor bir süreç kimileri içinse heyecanlandırıcı ve kolay bir süreç olarak görülür. Bu yola girdiğinizde karşılaşabileceğiniz zorluklar, yapmanız gerekenler, atacağınız adımlar az çok bellidir. Yazı içinde de aktarıldığı gibi kendi işinizi kurduğunuz anda ciddi ivmeler yakalamayı beklememek, olası hayal kırıklıklarının önüne geçerek devam etmenizi mantıklı bir zemine oturtur. 

Bunun bir süreç olduğunu, objektif değerlendirmelerle bu sürecin iyi bir şekilde gerçekleşebileceğini, iyi sonuçlar almanın imkânsız olmadığını bilmek; özverili bir çalışma düzeni benimsemek için de önemlidir. Kendi iş fikrinize güvenerek ve doğru noktalarda araştırmalar yaparak iyi sonuçlar almayı bekleyebilirsiniz.

Bu makaleyi paylaş
Gördüklerinizi beğendiniz mi?
Şimdi kaydolun ve JivoChat'yu deneyin!
Tamamen ücretsiz, kart bilgisi gerekmez, iki dakikada hazır.